HomeEkonomiAirAsia sokong pelancongan Sabah

AirAsia sokong pelancongan Sabah

Read Time:2 Minute, 9 Second

KOTA KINABALU: Sokongan berterusan AirAsia terhadap Pelancongan Sabah memberi petanda baik untuk kesejahteraan ekonomi negeri, kata Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew.

Beliau berkata, AirAsia berada di trajektori yang betul dalam menjadikan Sabah sebagai hab penting secara operasi untuk syarikat penerbangan tambang murah itu, dan melancarkan Kempen Pelancongan Sabah.

“Kerjasama antara AirAsia dan Lembaga Pelancongan Sabah (STB) adalah wajar dalam usaha membawa pelancongan Sabah ke peringkat seterusnya. STB adalah salah satu daripada enam agensi di bawah Kementerian saya.

“Kami mengharapkan AirAsia dan STB bekerjasama rapat untuk menarik lebih ramai pelancong dari rantau Asia, antara kawasan lain,” katanya.

Christina berkata demikian selepas kunjungan hormat delegasi, tujuh anggota dari AirAsia Malaysia yang diketuai oleh Ketua Pegawai Eksekutifnya Riad Asmat, Jumaat lepas .

Tenaga kerja AirAsia Sabah terdiri daripada lebih 700 kakitangan, termasuk kakitangan darat, krew kabin dan pekerja lain yang berpangkalan di Kota Kinabalu, Sandakan, Tawau dan Wilayah Persekutuan Labuan.

Dalam sesi taklimat kepada Menteri Pelancongan mengenai kemas kini AirAsia di Sabah, Riad berkata Sabah adalah hab penting dan salah satu daripada tiga hab AirAsia yang lebih besar di luar Kuala Lumpur, Malaysia di mana syarikat penerbangan itu akan mengendalikan 20 laluan antarabangsa dan domestik di bawah Rangkaian Sabah.

Laluan antarabangsa termasuk KK-Hong Kong (tujuh penerbangan seminggu), KK-Shenzhen (tujuh penerbangan seminggu), KK-Wuhan (tujuh penerbangan seminggu), KK-Guangzhou (tujuh penerbangan seminggu), KK-Taipei (tujuh penerbangan seminggu) dan KK-Singapura (14 penerbangan seminggu).

Menurut Riad, laluan KK-Macao akan dibuka semula pada Julai (empat penerbangan seminggu), dan begitu juga laluan KK-Beijing (tujuh penerbangan seminggu).

“Kesalinghubungan kami yang luas dengan sejumlah 303 frekuensi setiap minggu bukan sahaja mengukuhkan bahagian pasaran kami di negeri ini, tetapi juga membolehkan kami terus mencari untuk mengembangkan lagi rangkaian kami secara terus dari sini ke destinasi baharu dalam masa terdekat dengan Beijing (Daxing) China sebagai satu contoh.

“Ia akan menjadi sumber pertumbuhan ekonomi ketiga terbesar bagi Sabah selepas pertanian dan pembuatan, menyokong lebih 80,000 pekerjaan di negeri ini, pelancongan diteruskan dan berpotensi untuk menyumbang lebih banyak kepada masyarakat dan ekonomi negeri secara keseluruhannya,” jelas Riad.

Riad berkata, AirAsia berharap untuk terus bekerjasama dengan Lembaga Pelancongan Sabah yang sentiasa menyokong syarikat penerbangan itu sebagai organisasi yang memartabatkan pelancongan negeri dengan menghubungkannya ke lebih banyak laluan domestik dan antarabangsa pada masa hadapan.

Delegasi itu turut dihadiri Zamani Rafique (Perhubungan Kerajaan), Boon Seong Lim (Dasar Global Kumpulan, Perhubungan Kerajaan dan Komunikasi), Adrianna Welson (Perhubungan Kerajaan), Joshua Empiong Sanjan (Pemasaran), Liyana Mahizzan (Pemasaran) dan Primus Poyoh Paul (Ketua Stesen Kota Kinabalu).

Turut hadir Ketua Pegawai Eksekutif STB Noredah Othman dan Pengurus Kanan Pemasaran Josephine Chai.

RELATED ARTICLES
Utama

Cubaan seludup minuman keras bernilai RM450,000, duti, cukai lebih RM1.9 juta...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya