HomeSukanMomentum pungutan pingat Malaysia perlahan, kekal di kedudukan ketujuh

Momentum pungutan pingat Malaysia perlahan, kekal di kedudukan ketujuh

Read Time:1 Minute, 22 Second

BERNAMA

Phnom Penh: Momentum pungutan pingat emas kontinjen negara masih perlahan selepas berakhir hari keempat temasya Sukan SEA 2023 apabila sekadar menambah lima pingat emas pada Selasa.

Walaupun pencapaian itu adalah terbaik setakat ini, ia bagaimanapun tidak mengubah kedudukan kem Malaysia yang kekal di kedudukan ketujuh dengan kutipan keseluruhan 15 pingat emas, 15 perak dan 32 gangsa.

Pada saingan semalam, olahraga menyumbangkan dua emas, dan masing-masing satu daripada acara terjun, renang serta snuker.

Muhammad Syafiq Puteh menyumbangkan pingat emas pertama Malaysia semalam apabila mengungguli acara 3 meter (m) papan anjal lelaki, sebelum pelari negara Shereen Samson Vallabouy dan Umar Osman, masing-masing mengungguli acara 400 meter wanita dan lelaki.

Lebih manis apabila Umar mencipta rekod baharu kebangsaan 46.34 saat (s) sekali gus meleburkan rekod lama 46.41s milik Mohd Zaiful Zainal Abidin, yang dicatat pada Kejohanan Olahraga Remaja Asia di Brunei pada Julai 2001.

Skuad renang negara pula boleh menarik nafas lega apabila perenang Khiew Hoe Yean menghadiahkan pingat emas sulung bagi Malaysia dalam acara 200m gaya bebas lelaki selepas empat hari acara berkenaan berlangsung di Pusat Akuatik Nasional Morodok Techo di sini.

Pemain snuker negara Moh Keen Hoo melengkapkan pencapaian lima pingat emas Malaysia semalam, apabila mengungguli acara 6-Red perseorangan lelaki.

Selepas tamat saingan semalam, menyaksikan Thailand yang sebelum ini berada di tempat ketiga, memintas untuk mendahului carta pungutan pingat dengan meraih keseluruhan 40 emas, 30 perak dan 45 gangsa.

Vietnam kekal di kedudukan kedua selepas mengutip 39 pingat emas, 39 perak dan 46 gangsa manakala tuan rumah, Kemboja yang sebelum ini berada di tempat teratas jatuh dua anak tangga di posisi ketiga dengan 39-39-39.- BERNAMA

RELATED ARTICLES
Sukan

Sabah negeri pertama guna sistem ‘Goal Sport VAR System’

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular