HomeUtamaRakyat diminta hati-hati, tidak mudah terpengaruh dengan dakyah pembangkang - Joniston

Rakyat diminta hati-hati, tidak mudah terpengaruh dengan dakyah pembangkang – Joniston

Read Time:1 Minute, 57 Second

KIULU: Rakyat diminta berhati-hati dan tidak mudah terpengaruh dengan cubaan pembangkang semata-mata menyalahkan Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor dalam pentadbirannya atas kuasa dan masalah air yang sedang melanda beberapa bahagian di Sabah.

Ketua Penerangan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) Datuk Joniston Bangkuai menekankan keperluan untuk mengelak daripada membuat pertimbangan cepat dan sebaliknya meneliti keadaan secara objektif, mengambil kira kerumitan yang terlibat dalam menguruskan utiliti penting.

“Pembangkang yang pantas menuding jari dan cubaan untuk meletakkan kesalahan kepada Ketua Menteri semata-mata adalah bersifat politik. Mereka juga pernah memimpin negeri ini, dan mereka sudah biasa dengan cabaran.

“Ketua Menteri telah bekerja tanpa jemu untuk menangani isu-isu ini dan memastikan rakyat Sabah mendapat akses kepada keperluan seperti elektrik dan air.

“Adalah penting untuk mengiktiraf pelaburan dan inisiatif penting berterusan yang dijalankan oleh pentadbiran semasa untuk menambah baik infrastruktur Sabah dan memastikan bekalan utiliti penting yang boleh dipercayai,” katanya.

Joniston, yang juga Ketua Penerangan Parti Bersatu Sabah (PBS) dan ADUN Kiulu, berkata demikian pada majlis perhimpunan bersama pengerusi-pengerusi cawangan PBS di PDM Kiulu di sini pada Khamis.

Beliau berkata komitmen baru-baru ini yang ditunjukkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk membantu menyelesaikan isu bekalan air Sabah mencerminkan pendirian positif Kerajaan Persekutuan terhadap kepimpinan Hajiji.

Joniston menegaskan bahawa Sabah telah menyaksikan beberapa siri perkembangan positif dan pembaharuan dasar yang ketara, menyumbang kepada kesejahteraan negeri dan rakyatnya.

“Ini termasuk pencapaian kerajaan negeri di bawah pentadbiran Hajiji, yang pernah merekodkan hasil negeri terbesar sebanyak RM7 bilion pada 2022 dan peningkatan peruntukan Adun untuk tahun ini kepada RM3 juta, kedua-duanya menunjukkan lonjakan yang ketara berbanding tempoh Warisan memegang jawatan.

“Kebijaksanaan Hajiji membuat keputusan, komitmen terhadap tadbir urus yang inklusif, dan tumpuan untuk memacu pertumbuhan ekonomi Sabah telah mendapat pujian dan sokongan yang meluas,” tambah Joniston.

Beliau kemudian menggesa ahli PBS untuk mengekalkan sokongan tidak berbelah bahagi mereka kepada Hajiji, mengukuhkan kedudukan parti sebagai pemain pasukan utama dalam GRS, dan bekerjasama secara kolektif dengan parti gabungan lain untuk menangani cabaran yang dihadapi Sabah.

“PBS telah lama diiktiraf kerana dedikasinya terhadap kebajikan rakyat, dan dengan mengekalkan pendirian bersatu dalam GRS, parti itu dapat mengukuhkan lagi pengaruhnya dan menyumbang secara berkesan untuk membentuk masa depan negeri.

“Penyertaan aktif kami (PBS) dalam gabungan itu telah membolehkan parti itu memanfaatkan kekuatan dan sumber kolektif, yang membawa kepada tadbir urus dan pelaksanaan dasar yang lebih berkesan,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : SDB agresif dalam usaha struktur, pulihkan hutang lapuk

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya