Jelajah Sabah, Labuan di Semenanjung bermula 23 Mei 2023

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 31 Second

KUALA LUMPUR: Agensi Pelancongan Malaysia Sabah dengan kerjasama Lembaga Pelancongan Sabah (STB) menganjurkan minggu promosi jelajah ke Semenanjung Malaysia iaitu ‘Bah, Mari Pigi Sabah & Labuan Roadshow 2023’.

Pengarah Pembangunan Pakej Bahagian Pelancongan Malaysia, Shahrin Mokhtar, berkata program jelajah kali ini menggunakan slogan “Sustaining Tourism for Our Future”, akan bermula pada 23 hingga 27 Mei 2023 meliputi negeri Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Katanya, menerusi jelajah itu antara institusi pendidikan yang akan mereka kunjungi ialah Universiti Pengurusan dan Sains (MSU) di Shah Alam, Kolej dan Universiti Sunway di Kuala Lumpur dan Sekolah Antarabangsa Nexus di Putrajaya.

“Kali ini kami menyasarkan golongan ekspatriat dan pelajar, khususnya demografi Milenium, Generasi X, Y, Z dan Alpha di tiga destinasi yang dilawati,” katanya.

Menurut Shahrin, jelajah ini juga untuk memberi kesedaran kepada golongan sasaran mengenai pelancongan yang mampan selaras dengan agenda mempromosi Malaysia sebagai destinasi ekoplancongan yang mesti dilawati ke peringkat dunia.

“Tidak dinafikan, ini adalah masa yang tepat untuk meningkatkan usaha promosi pelancongan Malaysia untuk melawat Tahun Malaysia pada tahun 2025 bagi mencapai sasaran sebanyak 23.5 juta pelancong antarabangsa dengan projek pendapatan sebanyak RM76.8 bilion,” katanya.

Beliau berkata demikian, ketika berucap di majlis memperkenalkan program ‘Bah! Mari Pigi Sabah & Labuan’ Roadshow 2023 yang bertemakan Sustaining Tourism For Our Future, bertempat di Grand Hibiscus Hall, Ibis, di sini hari ini.

Sejumlah 36 peserta sebagai rakan strategik terlibat pada siri jelajah ini, termasuk delegasi utama dari Sabah dan Labuan, iaitu Borneo Excursions AHSB Rentacar Sdn Bhd, Borneo Sandakan Tours & Travel, Camp Borneo Travel and Tours Sdn Bhd, Intrepid Tours & Travel, TYK Adventure Tours Sdn Bhd, YTL Gaya Island Resort, Malaysia Aviation Group, ahli Persekutuan Persatuan Pelancongan Luar Bandar Sabah (FERTAS) iaitu Persatuan Pelancongan Ranau, Persatuan Pelancongan Kadamaian dan Tambunan Persatuan Pelancongan; Kadaiku dan pegawai dari Pelancongan Malaysia Sabah and Lembaga Pelancongan Sabah.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *