HomeUtama68,685 pelancong Korea direkodkan tiba ke Sabah dalam tempoh Jan - April...

68,685 pelancong Korea direkodkan tiba ke Sabah dalam tempoh Jan – April 2023 – Christina

Read Time:1 Minute, 49 Second

KOTA KINABALU: Warga Korea mengatasi jumlah ketibaan pelawat antarabangsa ke Sabah antara Januari dan April tahun ini berbanding tempoh yang sama tahun lepas dan lebih ramai dijangka akan berkunjung ke negeri ini dalam beberapa bulan akan datang.

Mendedahkan statistik daripada Bahagian Penyelidikan Lembaga Pelancongan Sabah (STB), Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew berkata STB merekodkan 68,685 pelancong Korea ke Sabah berbanding 720
ketibaan dari Januari hingga April pada 2022.

“Ini mencatatkan peningkatan besar sebanyak 9439.6 peratus. Pada masa ini, terdapat tujuh penerbangan mingguan Jin Air dari Incheon ke Kota Kinabalu, dan ini akan ditingkatkan mulai bulan depan dan seterusnya. Pada asasnya, ia adalah kerjasama pelancongan dua hala,” katanya selepas kunjungan hormat oleh delegasi Jin Air dan Koperasi Industri Pelancongan Seoul, yang sedang dalam lawatan ke Pulau Pom Pom (sebuah pulau terumbu karang kecil kira-kira 30 kilometer timur laut Semporna) dan Pulau Timba Timba yang terletak berhampiran Semporna.

Lawatan itu diselaraskan oleh bekas Pengerusi STB Ken Pan.

Memberi taklimat kepada Menteri mengenai rancangan untuk menambah bilangan penerbangan mingguan Jin Air dari Incheon ke Kota Kinabalu, Pengurus Stesen Pejabat Lapangan Terbang Kota Kinabalu Jeong Hoon Park berkata, mulai 29 Jun hingga minggu pertama September tahun ini, terdapat dua penerbangan sehari (berjumlah 14 penerbangan seminggu).

“Pada masa yang sama, kami merancang untuk menaik taraf pesawat Jin Air sedia ada yang menggunakan laluan Incheon-KK daripada B737-800 (dengan kapasiti 189 tempat duduk) kepada B777-200 (dengan kapasiti 393 tempat duduk),” katanya.

Sementara itu, Ketua Pengarah Koperasi Industri Pelancongan Seoul Park Ji Youn memberi taklimat kepada Christina mengenai rancangan masa depan Jin Air untuk menambah baik sambungan udara antara Korea Selatan dan Sabah.

Berkongsi pengalaman perjalanannya di Tawau, Pengurus Pasukan Pembangunan Strategi Korporat Jin Air Kyein Park berkata beliau mendapati padang golf di sana sangat mencabar.

Beliau (Kyein) bagaimanapun melahirkan kebimbangannya terhadap nasihat perjalanan yang menyekat lawatan ke pantai timur Sabah.

Sebagai maklum balas, Christina berkata Duta Besar Republik Persekutuan Jerman ke Malaysia berada di Sabah baru-baru ini untuk menilai keadaan keselamatan.

“Dia akan membuat laporan penemuannya kepada Kerajaan Berlin, yang akan memutuskan sama ada untuk menarik balik nasihat perjalanan,” jelasnya.

Turut hadir Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif STB Tay Shu Lan.

RELATED ARTICLES
Utama

Kerajaan negeri hargai peranan media di Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya