HomeUtamaKerajaan komited memperkasa pencapaian wanita - Redonah

Kerajaan komited memperkasa pencapaian wanita – Redonah

Read Time:2 Minute, 23 Second

SEMPORNA: Kerajaan negeri akan terus komited memperkasa pencapaian wanita di peringkat akar umbi untuk membolehkan mereka turut menyumbang kepada kemajuan dan pembangunan di negara ini.

Ketua Wanita Gagasan Rakyat Sabah, Datuk Redonah Bahanda berkata, pelbagai program dan gerak kerja telah dan sedang dilakukan dalam memastikan golongan berkenaan dapat diberi peluang yang ada. Contohnya program Akademik Kepimpinan Wanita Muda (AkWan)yang dianjur ole Majlis Pembangunan Wanita Sabah dan Jabatan Hal Ehwal Wanita Sabah.

Menurut beliau, adalah penting kepada semua pihak untuk bekerjasama dan menggembleng tenaga bersama kerajaan negeri bagi meningkatkan keupayaan golongan wanita di Sabah ini.

“Hari ini kita lihat penguasaan politik wanita mencatat skor terendah, iaitu 0.1 yang menunjukkan wanita masih jauh ketinggalan berbanding lelaki dalam jawatan menteri dan Ahli Parlimen serta Adun.

“Hakikatnya wanita membentuk 48.5 peratus daripada keseluruhan 32.7 juta penduduk negara.

“Sekiranya potensi diupayakan sepenuhnya, mereka mampu menyumbang dan menyertai usaha pembangunan dalam aspek ekonomi, politik, budaya serta sosial dengan lebih efektif,” katanya.

Beliau berkata demikian semasa perjumpaan Wanita Gagasan Rakyat Sabah Parlimen Semporna di Dewan Fook Siew Semporna baru-baru ini.

Hadir sama Naib Ketua Wanita Gagasan Rakyat, Aziah Atoh, Ketua Penerangan, Anna Bell Perian, Penolong Bendahari, Datuk Jamaliah Antalip, Penyelaras Semporna/Lahad Datu Saridah Abd Lakata,Penyelaras Kalabakan/Tawau Maria Wahaya, ketua-ketua Wanita Gagasan Rakyat Parlimen Semporna, ketua-ketua bahagian serta ahli jawatankuasanya.

Sehubungan itu, beliau berkata, perkara asas yang paling penting hari ini ialah meningkatkan kesedaran dalam kalangan wanita sendiri betapa mereka perlu bersedia untuk berubah dan meningkatkan pencapaian diri sendiri.

Katanya, pencapaian itu sama ada dalam bentuk ilmu pengetahuan dan juga kemahiran kerana tanpa kedua-dua faktor tersebut sukar bagi seseorang untuk bergerak maju ke hadapan. 

“Sebab itu dalam apa juga program dan gerak kerja, elemen terpenting ialah memberi mereka peluang menambah ilmu khususnya dalam bidang keusahawan. 

“Terlalu banyak peluang yang mereka boleh rebut meskipun berada jauh di pedalaman kerana perniagaan dan keusahawanan itu tidak semestinya berada di bandar,” ujarnya

Redonah turut berharap untuk melahirkan lebih ramai kepemimpinan wanita dalam politik dan pelbagai peringkat lain khususnya sektor korporat dalam proses membuat keputusan.

“Inilah masanya usaha pemerkasaan wanita perlu diberikan perhatian mendalam. Kita perlu melakukannya. Saya memerlukan sokongan anda,” tegas beliau.

Redonah juga turut menzahirkan ucapan terima kasih kepada Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor kerana menghargai jasa dan peranan wanita khasnya dalam pentadbiran dan pengurusan sesebuah organisasi.

Katanya, peluang dan kepercayaan yang diberikan oleh Hajiji kepada wanita adalah menggambarkan bahawa beliau merupakan seorang pemimpin yang berfikiran terbuka dan tidak membezakan peranan jantina dalam urusan pentadbiran.

“Ini adalah kepercayaan daripada Ketua Menteri kita, kerana melantik wanita sebagai Datuk Bandar Kota Kinabalu yang pertama kali dalam sejarah dan Datuk Nor Asiah Mohd Yusof pula dilantik sebagai Peguam negeri.

“Inilah bukti bahawa Ketua Menteri kita tidak memandang perbezaan jantina dan berfikiran terbuka dalam menerima peranan dan penglibatan wanita, khasnya yang pertama kali bagi jawatan tersebut,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Bakal jemaah haji Sabah perlu siapkan diri dari aspek mental, kekuatan...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya