HomeUtamaPemerkasaan wanita adalah tinggi dalam agenda Kerajaan Negeri

Pemerkasaan wanita adalah tinggi dalam agenda Kerajaan Negeri

Read Time:1 Minute, 27 Second

KOTA KINABALU: Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata pemerkasaan wanita adalah tinggi dalam agenda Kerajaan Negeri, oleh itu peruntukan RM5.83 juta di bawah Belanjawan Negeri telah disalurkan untuk melaksanakan pembangunan wanita melalui program Jabatan Hal Ehwal Wanita Sabah (JHEWA) pada tahun ini.

Beliau berkata, Kerajaan Negeri mengalu-alukan pertubuhan yang sehaluan seperti Persatuan Usahawan dan Profesional Wanita Sabah (SWEPA) menjurus kepada melengkapkan usahanya untuk memperkasakan wanita.

“Kami berusaha untuk memastikan wanita mendapat peluang dan faedah yang sama,” katanya pada sambutan ulang tahun ke-30 SWEPA dan makan malam amal di Magellan Sutera di sini, malam tadi.

Ucapan beliau disampaikan oleh Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew.

Mengucapkan tahniah kepada SWEPA kerana mencapai ulang tahun penting, Ketua Menteri gembira mengetahui bahawa teras misi SWEPA adalah dedikasinya untuk memperkasakan
wanita melalui pembangunan kemahiran dan pengetahuan.

“Anda secara konsisten telah membuktikan komitmen anda untuk memupuk dan meningkatkan bakat wanita melalui pelbagai program latihan, bengkel, dan inisiatif bimbingan.

Justeru itu, ramai wanita telah dilengkapi dengan pengetahuan, kemahiran, dan keyakinan untuk memecahkan halangan dan cemerlang dalam pelbagai bidang,” katanya.

Hajiji menggesa SWEPA untuk meneruskan perjalanannya yang terpuji, melebarkan sayapnya selebar-lebarnya, menyentuh lebih banyak mengenai kehidupan dan berusaha untuk mencapai tahap yang lebih tinggi.

Pada majlis itu, Christina turut menyaksikan penyampaian cek replika berjumlah RM10,000 sebagai sumbangan SWEPA oleh Presiden Swepa Sitti B. Damsal kepada Presiden Persatuan Orang Pekak Sabah Ng Kah Ghor.

Christina (kanan) menyampaikan cek replika bernilai RM5,000 sebagai sumbangan Kementerian kepada Presiden Persatuan Orang Pekak Sabah Ng Kah Ghor (kiri) sambil diperhatikan oleh Presiden Swepa Sitti B. Damsal. -Foto ihsan KePKAS

Manakala pada majlis sama Christina turut menyampaikan cek replika bernilai RM5,000 sebagai sumbangan Kementerian kepada Presiden Persatuan Orang Pekak Sabah Ng Kah Ghor.

RELATED ARTICLES
Utama

Kerajaan negeri hargai peranan media di Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya