HomeEkonomiSIE 2023 platform STB mempromosi dan perkenalkan produk pelancongan baharunya

SIE 2023 platform STB mempromosi dan perkenalkan produk pelancongan baharunya

Read Time:2 Minute, 32 Second

KOTA KINABALU: Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar akan menyokong Ekspo Antarabangsa Sabah (SIE) ke-10 2023, merupakan acara antarabangsa terbesar di Sabah, yang akan diadakan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) selama empat hari bermula dari 21 hingga 24 September ini.

Menterinya Datuk Christina Liew memberi jaminan itu semasa kunjungan hormat baru-baru ini oleh delegasi Dewan Perniagaan dan Industri Antarabangsa Malaysia (MICCI) dan Persekutuan Industri Sabah (FSI), yang diketuai Pengerusi Penganjur Datuk Lee Swi Heng, di Pejabat Kementerian.

Pameran perdagangan utama Sabah ini, yang kali terakhir diadakan pada 2016, dianjurkan bersama oleh Kerajaan Negeri, MICCI dan FSI, dan disokong oleh Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade) dengan Impact Zone sebagai rakan kongsi Acara dan Pameran.

Christina berkata SIE 2023 akan menjadi platform bagi Lembaga Pelancongan Sabah (STB) untuk mempromosikan slogan pelancongan baharu Sabah “Feel Sabah, North Borneo”, dan memperkenalkan produk pelancongan baharunya.

“Ini adalah peluang terbaik untuk mempamerkan tarikan unik Sabah kepada dunia, dan berkongsi apa yang kami tawarkan kepada pelancong, pemilik perniagaan dan pelabur.

“Kementerian saya melalui STB akan menyokong penuh acara antarabangsa ini yang dijangka menarik pemilik perniagaan, pempamer, pelabur berpotensi dan pelancong ke Sabah.

“Kami berharap pengunjung kali pertama akan memaksimumkan penginapan mereka dengan mengambil peluang untuk meneroka ‘The Land Below The Wind’,” kata Christina selepas diberi taklimat oleh Lee.

Menurut Christina, Ekspo itu akan membantu memacu pertumbuhan ekonomi negeri di bawah hala tuju Sabah Maju Jaya (SMJ).

Beliau juga mencadangkan agar usahawan kraf terpilih diberi ruang untuk pembuat kraf asli mereka menunjukkan kemahiran kerja manik dan anyaman atau menjual barangan mereka semasa ekspo.

Sementara itu, menurut Pengerusi Penganjur, kira-kira 500 perwakilan akan menghadiri Ceramah Makan Tengah Hari Perniagaan Antarabangsa Sabah dengan penekanan kepada perniagaan perdagangan pada 21 Sept sebagai permulaan kepada SIE 2023 (22-24 Sept) yang terbuka kepada orang awam.

Lee, yang juga Pengerusi MICCI Cawangan Sabah, berkata peserta ceramah makan tengah hari itu terutamanya akan terdiri daripada menteri Kabinet, anggota kor diplomatik seperti duta dan pesuruhjaya tinggi serta kapten industri.

Kira-kira 1,000 perwakilan, terdiri daripada tetamu kenamaan dan pelawat asing serta pempamer akan diraikan pada jamuan makan malam yang dianjurkan oleh Kerajaan Negeri.

“Lebih 300 gerai akan disediakan oleh 600 pempamer untuk mempamerkan produk atau perkhidmatan mereka. Terdapat juga potensi untuk membawa pelaburan ke Sabah. Tumpuan kami juga adalah pada teknologi infrastruktur hijau serta pelancongan,” kata Lee kepada Christina, sambil menambah bahawa peserta pameran antaranya dari Malaysia, BIMP-EAGA, China, India, Kazakhstan dan Australia.

Manakala Ahli Jawatankuasa Penganjur Datuk Seri Wong Khen Thau berkata SIE yang bermula pada tahun 2000, merupakan ekspo terbesar yang diadakan di rantau ini.

“Malah, 80 gerai pameran telah diambil oleh negara luar. Thailand sahaja yang membina 70 gerai,” katanya.

Delegasi itu termasuk Presiden FSI Richard Lim, yang mengetuai Bahagian Pemasaran SIE 2023, dan ahli-ahli Jawatankuasa Penganjur Utama, Dr Andrew Sim, Datuk Ahmad Shah dan Benjamin Lo.

“Dengan sokongan Menteri, kami berharap dapat menunjukkan prestasi yang lebih baik pada kali ini,” kata mereka.

Turut hadir ialah Timbalan Setiausaha Tetap II Kementerian Alesia Sion dan Pengurus Kanan Pemasaran STB Humphrey Ginibun.

RELATED ARTICLES
Utama

Sabah FC juara Piala SMJ 2024

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya