HomeUtamaKekalkan pendekatan profesional selesaikan isu berkaitan pelanggan - Joniston

Kekalkan pendekatan profesional selesaikan isu berkaitan pelanggan – Joniston

Read Time:1 Minute, 42 Second

KOTA BELUD: Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri Datuk Joniston Bangkuai mengingatkan pengusaha pelancongan agar tidak menggunakan platform media sosial sebagai alat untuk menyampaikan aduan atau meluahkan rasa tidak puas hati terhadap tetamu.

Joniston, yang mempengerusikan Lembaga Pelancongan Sabah, menekankan kepentingan mengekalkan pendekatan profesional dan berorientasikan penyelesaian kepada isu berkaitan pelanggan.

Sambil mengakui tindak balas emosi semula jadi semasa situasi mencabar, justeru beliau menggesa pengendali supaya tidak membiarkan perasaan mereka dipaparkan dalam talian (media sosial), kerana ia boleh mencetuskan provokasi orang lain dan meningkatkan situasi tegang.

“Sebaliknya, pengendali harus mendekati sebarang isu berkaitan pelanggan secara profesional dan berorientasikan penyelesaian. Industri pelancongan sangat bergantung kepada kepuasan pelanggan dan mereka mesti menavigasi landskap digital dengan penuh tanggungjawab.

“Dengan menangani sebarang kemusykilan dan berkesan, pengendali boleh menyelesaikan isu dan mengekalkan kehadiran yang positif dalam talian, yang penting dalam era digital pemasaran pelancongan,” tambahnya.

Joniston berucap pada program Santai Kaamatan bersama Persatuan Pelancongan Kadamaian (KATA) di Pelancongan Berasaskan Komuniti Sosondoton View di Kampung Piasau di sini pada Jumaat.

Turut hadir ialah presiden KATA Walter Kandayon, yang juga presiden Persekutuan Persatuan Pelancongan Luar Bandar Sabah (FeRTAS).

Nasihat supaya berhati-hati ini datang pada masa media sosial memainkan peranan penting dalam membentuk pendapat umum dan mempengaruhi keputusan pengguna.

Joniston berkata pengendali pelancongan harus menerima kritikan secara positif untuk menunjukkan bahawa mereka mengambil berat tentang tetamu mereka dan mendapat keyakinan mereka yang mungkin akhirnya menjadi pelanggan.

Beliau menasihatkan pemilik perniagaan pelancongan supaya menggunakan media sosial dengan bijak untuk mempromosikan perkhidmatan dan destinasi mereka, dan menegaskan kepada mereka harus mengutamakan penyampaian perkhidmatan yang luar biasa melangkaui tawaran fizikal.

“Memandangkan industri pelancongan di Sabah menerima pelancongan luar bandar dan bertujuan untuk menyediakan perkhidmatan bertaraf dunia, pemilik produk destinasi mesti mengutamakan kepuasan pelanggan dan menjadikannya keutamaan mereka.

“Memastikan pengunjung mempunyai pengalaman yang tidak dapat dilupakan bukan sahaja meningkatkan persepsi keseluruhan mereka terhadap destinasi tersebut tetapi juga menjana promosi dari mulut ke mulut yang positif,” jelasnya.

Dalam majlis itu, Joniston diperkenalkan dengan barisan Exco KATA 2022-2025 dan menyampaikan sijil pelantikan Biro Exco KATA kepada ahli persatuan.

RELATED ARTICLES
Utama

SSMJ kerjasama dengan agensi Kerajaan pastikan miskin tegar di Sabah dinoktahkan...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular