HomeEkonomiSabah memperkukuh hubungan laluan udara dengan ketibaan Shanghai Airlines

Sabah memperkukuh hubungan laluan udara dengan ketibaan Shanghai Airlines

Read Time:1 Minute, 40 Second

KOTA KINABALU: Usaha Sabah untuk memperkukuh perhubungan udara dan industri pelancongan telah mencapai satu lagi kejayaan dengan ketibaan Shanghai Airlines pada Ahad (2 Julai).

Shanghai Airlines menjadi syarikat penerbangan kedua yang berpangkalan di China untuk meneruskan penerbangan terus ke Kota Kinabalu, berikutan kejayaan operasi China Southern Airlines pada April.

Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah merangkap pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah, Datuk Joniston Bangkuai, menyambut mesra 159 penumpang penerbangan sulung Shanghai Airlines itu.

Turut bersama beliau ialah Timbalan Setiausaha Tetap II Kementerian, Alesia Sion, ketua pegawai eksekutif Lembaga Pelancongan Sabah Noredah Othman dan timbalan ketua pegawai eksekutif Tay Shu Lan, menandakan kepentingan pembangunan ini untuk sektor pelancongan.

“Kerjasama antara syarikat penerbangan yang berpangkalan di Sabah dan China menandakan satu langkah penting dalam memupuk hubungan antarabangsa yang lebih kukuh dan membuka peluang baharu untuk pertumbuhan ekonomi dan pertukaran budaya.

“Sabah mengharapkan impak positif daripada sambungan penerbangan terus ini dalam mempromosikan pelancongan, perdagangan dan persefahaman budaya antara kedua-dua wilayah,” kata Joniston.

Shanghai Airlines akan mengendalikan penerbangan terus setiap hari antara Shanghai dan Kota Kinabalu, memberikan peningkatan kemudahan dan kebolehcapaian untuk pengembara.

Pada bulan April, China Southern Airlines menyambung semula penerbangan terusnya dari Guangzhou ke Kota Kinabalu, menandakan satu langkah positif dalam memperkukuh hubungan global Sabah.

Susulan ketibaan Shanghai Airlines, Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah, Datuk Christina Liew, bersama delegasi peringkat tinggi Kementerian, menaiki pesawat itu ke Shanghai untuk lawatan kerja rasmi ke China.

Lawatan kerja sehingga 9 Julai akan meliputi Shanghai, Xian, dan Beijing.

Semasa lawatan ini, Christina akan mengetuai mesyuarat penting dengan pegawai kerajaan China dan wakil syarikat penerbangan untuk membincangkan perkara berkaitan pelancongan dan meneroka peluang untuk kerjasama.

Delegasi itu terdiri daripada Pembantu Menteri Datuk Joniston Bangkuai, Timbalan Setiausaha Tetap II Kementerian, Alesia Sion, Ketua Pegawai Eksekutif STB Noredah Othman, dan TSTB DCEO Tay Shu Lan, antara lain.

Perkembangan ini juga menandakan satu langkah positif ke arah mengukuhkan hubungan pelancongan antara Sabah dan China, memupuk pertukaran budaya dan menarik lebih ramai pengunjung untuk merasai keindahan dan keramahan masyarakat di Sabah.

RELATED ARTICLES
Utama

22 rumah musnah dalam kebakaran di Batu 3 Sandakan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya