HomePolitikSebarang idea menggalakkan perpaduan, kukuhkan GRS disokong - Joniston

Sebarang idea menggalakkan perpaduan, kukuhkan GRS disokong – Joniston

Read Time:1 Minute, 32 Second

KOTA KINABALU: Sebarang idea atau langkah yang boleh menggalakkan perpaduan dan mengukuhkan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) wajar mendapat sokongan, kata Ketua Penerangannya Datuk Joniston Bangkuai.

Beliau menegaskan bahawa sebarang inisiatif memupuk perpaduan adalah terpuji dan wajar mendapat pengiktirafan, satu sentimen yang beliau percaya dikongsi oleh akar umbi.

Presiden Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan semalam mendedahkan potensi penggabungan antara partinya dan Parti Bersatu Sabah (PBS) dengan objektif untuk mengukuhkan kedudukan politik mereka menjelang pilihan raya negeri akan datang.

Joniston, yang juga ketua penerangan PBS, menganggap langkah sedemikian memerlukan pertimbangan yang teliti dan bernas antara kedua-dua pihak.

“Saya percaya idea itu perlu dibincangkan terlebih dahulu dan dibincangkan secara menyeluruh oleh majlis tertinggi kedua-dua parti dengan lebih lanjut,” katanya.

Memandangkan landskap politik Sabah yang dinamik, gabungan PBS dan STAR boleh melambangkan transformasi strategik.

“Dalam pilihan raya negeri 2020, terdapat kerusi di mana PBS dan STAR bertanding sesama sendiri,” kata Joniston, sambil mengimbau pilihan raya baru-baru ini di mana PBS memperoleh tujuh kerusi dan STAR menawan enam kerusi.

Beliau menekankan semula cabaran berterusan pembahagian kerusi dan pemilihan calon, punca perselisihan dalaman yang terkenal dalam gabungan politik.

Joniston juga mengimbau kembali pakatan yang sama sebelum pilihan raya umum 2018 melibatkan PBS, Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO) ketika itu dan Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS), walaupun ketiga-tiga parti itu merupakan ahli parti komponen Barisan Nasional (BN).

“Perpaduan dalam pakatan politik mempunyai kepentingan unik dalam arena politik Sabah. Barisan yang disatukan berpotensi membendung tindakan yang memecahbelahkan dan pertikaian mengenai peruntukan kerusi.

“Pertimbangan utama ialah perpaduan dan ia berpotensi memperkukuh gabungan negeri GRS,” tegasnya.

Walaupun cadangan penggabungan mendapat minat dan penelitian yang mendalam, kejayaan pelaksanaannya bergantung pada perbincangan dan persetujuan menyeluruh mengenai perkara penting seperti nama, simbol dan struktur kepimpinan parti baharu.

“Selagi ia menggalakkan perpaduan dan mengukuhkan GRS, saya menyokong idea itu,” ujarnya.

RELATED ARTICLES
Utama

Hajiji terima kunjungan hormat Penasihat Komuniti Puisi Esei Asean Denny JA

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya