HomeUtamaSabah diberi taklimat mengenai Triti Laut Sulawesi

Sabah diberi taklimat mengenai Triti Laut Sulawesi

Read Time:1 Minute, 16 Second

KOTA KINABALU: Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor diberi taklimat peringkat tinggi mengenai Triti Laut Sulawesi yang ditandatangani pada 8 Jun antara Malaysia dan Indonesia.

Hajiji berkata, Sabah sentiasa berada dalam gelung perkembangan terkini dan rundingan berterusan untuk menentukan sempadan dan kawasan yang menjadi pertikaian dalam sempadan maritim kita.

“Sabah akan menghormati Perjanjian, tetapi kami juga mahu memastikan hak Sabah utuh dan semua isu diselesaikan secara baik (dalam rundingan yang sedang dijalankan),” katanya ketika mempengerusikan mesyuarat khas Jawatankuasa Kerja Keselamatan Negeri di Menara Kinabalu, dekat sini hari ini.

Menurut Hajiji, perjanjian antara Malaysia dan Indonesia Berkaitan Persempadanan Laut Wilayah Dua Negara di Laut Sulawesi yang ditandatangani pada 8 Jun lalu semasa lawatan Presiden Indonesia Joko Widodo ke Malaysia telah hangat diperkatakan dalam sidang Parlimen lalu.

“Ia telah dijadikan isu politik dan fakta telah dimanipulasi,” katanya.

Jawatankuasa itu diberi taklimat bahawa Triti Laut Sulawesi hanya menyentuh sempadan laut wilayah di luar Pulau Sebatik, bukan pelantar benua dan di luar Zon Ekonomi Eksklusif (ZEE).

Taklimat Jawatankuasa Kerja Keselamatan Negeri ialah Ketua Bahagian Hal Ehwal Luar Peguam Negara Persekutuan Alfian Yang Amri, Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Maritim Kementerian Luar Datin Paduka Nur Ashikin Mohd Taib dan Timbalan Pengarah Jabatan Ukur dan Pemetaan Sr Powzy Mohd Som.

Hadir sama Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Seri Sr Safar Untong, Setiausaha Kerajaan Persekutuan Dato’ Makhzan Mahyuddin, Penasihat Khas Ketua Menteri (Perhubungan Antarabangsa) Senator Tan Sri Anifah Aman, Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Jauteh Dikun, Komander Bahagian Kelima Mejar Jeneral Datuk Abdul Rahman Wahab dan Pengarah Keselamatan Sabah Datuk Noor Alam Khan.

RELATED ARTICLES
Utama

Kerajaan Negeri sokong penuh pindaan Ordinan Buruh Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya