HomePolitikPBS, STAR bergabung: Setakat ini hanya sekadar cadangan - Dr. Joachim

PBS, STAR bergabung: Setakat ini hanya sekadar cadangan – Dr. Joachim

Read Time:1 Minute, 2 Second

KOTA KINABALU: Parti Bersatu Sabah (PBS) menerima baik hasrat disuarakan oleh Presiden Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) untuk kedua-dua parti bergabung, namun menganggap ia setakat ini hanyalah sekadar cadangan.

Timbalan Presiden PBS, Datuk Seri Dr. Joachim Gunsalam menjelaskan, setakat ini tiada perbincangan rasmi di antara kedua-dua pihak bagi tujuan itu (bergabung).

“Cerita bergabung ini adalah bersifat ‘premature to discuss’ (pramatang untuk dibincang) disebabkan tidak ada atau belum ada jawatankuasa rasmi yang dibentuk untuk membincangkan perkara ini,” kata Pengerusi Task Force PBS itu dalam satu kenyataan hari ini.

Dr. Joachim bagaimanapun berkata, PBS sememangnya sudah bekerjasama dengan komponen dalam Gabungan Rakyat Sabah (GRS) yang diketuai oleh Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor yang mana PBS dan STAR antara ahlinya.

“Kerjasama ini akan diteruskan dan diperkukuhkan menjelang Pilihan Raya Negeri (PRN) ke-17,” kata Dr. Joachim.

Beliau mengulas kepada kenyataan Presiden STAR, Datuk Seri Dr. Jeffrey Kitingan baru-baru ini yang mengatakan STAR bersedia bergabung dengan PBS bagi mengukuhkan parti pelbagai kaum berasaskan Kadazan Dusun Murut (KDM) sebelum Pilihan Raya Umum Negeri (PRN) Sabah yang dijangka diadakan dua tahun lagi.

“PBS sudah bertapak di negeri ini sejak 38 tahun yang lalu. Perihal bergabung ini, perlu mendapat persetujuan semua ahli PBS melalui Persidangan Tahunan (kongres),” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

22 rumah musnah dalam kebakaran di Batu 3 Sandakan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya