HomeUtamaKePKAS sasar lebih ramai pelancong berkunjung ke Sabah tahun ini

KePKAS sasar lebih ramai pelancong berkunjung ke Sabah tahun ini

Read Time:2 Minute, 19 Second

KOTA KINABALU: Kementerian Pelancongan Kebudayaan dan Alam Sekitar pada tahun ini komited untuk mensasarkan lebih ramai kunjungan pelancong domestik dan antarabangsa ke negeri ini.

Christina (tengah) melancarkan Craft Exotica 2023 sempena Hari Muzium Negeri Sabah ke-58. Turut mengiringi Pengarah Jabatan Muzium Arif Abdul Hamid dan Timbalan Setiausaha Tetap II Kementerian Alesia Sion (kanan). – Foto ihsan KePKAS Sabah

Menterinya Datuk Christina Liew berkata, keunikan dan kepelbagaian budaya di negeri ini berpotensi untuk menjadi produk tarikan pelancongan.

“Hasil seni kreatif kraftangan dan seni budaya pelbagai etnik di Sabah mampu menjadi tarikan kepada pelancong dari dalam dan luar negara untuk berkunjung ke negeri ini,” katanya semasa merasmikan “Program Craft Exotica 2023” bersempena dengan Sambutan Hari Muzium Negeri Sabah Tahun 2023 di Muzium Negeri pada Sabtu.

Christina berkata, program Craft Exotica dengan tema “Kraft Kita Budaya Kita” ini merupakan salah satu program yang mempromosikan pemahaman dan menyebarkan kesedaran tentang warisan budaya tempatan khususnya seni kraftangan tradisional dan permainan tradisional yang dihasilkan oleh pelbagai kumpulan etnik.

“Pelbagai aktiviti menarik diadakan sepanjang program ini yang berlangsung bermula semalam (15 Julai) sehingga 23 Julai termasuklah bengkel pembuatan kraftangan, persembahan kebudayaan dan permainan tradisional budaya Sabah.

“Program ini, saya percaya dan yakin mampu menjadi tarikan pengunjung dari dalam dan luar negara untuk datang ke muzium negeri sabah dan sekaligus memperkasa dan merancakkan industri pelancongan dalam negeri,” katanya.

Menurutnya, selain daripada memperkasa industri pelancongan, program ini juga dapat memberi ruang untuk kolaborasi dengan pengusaha kraftangan bagi tujuan memperkenalkan produk dan bakat mereka.

“Program ini seterusnya diharap mampu memberi peluang untuk menjana ekonomi pendapatan terutama kepada pengusaha kecil kraftangan dan mengangkat industri kraftangan negeri sabah di peringkat antarabangsa,” tambah beliau.

Christina (tiga kiri) bersama Unduk Ngadau Negeri 2023 Carol Abbey Gail Grimaldi (dua kanan), selepas menyampaikan Sijil Pelantikan sebagai Duta Muzium Sabah kepada Carol. Sambil diperhati dari kiri ialah Pengarah Jabatan Muzium Arif Abdul Hamid, Pengerusi Majlis Wanita KDCA Joanna Datuk Kitingan dan Timbalan Setiausaha Tetap II Kementerian Alesia Sion. -Foto ihsan KePKAS Sabah

Sementara itu, Christina sempat bertemu dan mengalu-alukan kehadiran seorang pelancong Helen Wright dari England yang kali pertama mengunjungi pameran Craft Exotica 2023 yang diadakan itu.

Christina (kiri) berbual dengan Wright semasa pameran Craft Exotic 2023 di Muzium Negeri semalam.

Wright berkata, beliau sangat teruja melihat keunikan dan keaslian produk kraf tangan yang sangat cantik dihasilkan oleh masyarakat tempatan Sabah.

“Saya sangat kagum, mereka menghasilkan kraf manik, menenun bakul dan kain sangat halus dan teliti pembuatanya, ia memerlukan masa untuk menyiapkannya,” katanya ketika berbual dengan Christina.

Christina turut menjelaskan kepada Wright pameran kraf asli itu menampilkan 50 pembuat kraf daripada pelbagai kaum di 16 daerah di seluruh Sabah.

“”Mereka dibawa khas ke kompleks muzium untuk menunjukkan kemahiran mereka kepada pelancong domestik dan antarabangsa. Antaranya ialah pembuat alat muzik tradisional, kain tempatan, pakaian tradisional, tikar pandan dan sarung pisau,” jelasnya.

RELATED ARTICLES
Utama

Had laju diubah, kurangkan risiko kemalangan di Jalan Lintas

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya