HomeUtamaGerakan koperasi membasmi kemiskinan tegar - Hajiji

Gerakan koperasi membasmi kemiskinan tegar – Hajiji

Read Time:3 Minute, 5 Second

KOTA KINABALU: Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor yakin gerakan koperasi di Sabah yang mempunyai 1,707 koperasi berdaftar dan jumlah anggota lebih 350,000 di bawah Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) dapat membantu membasmi kemiskinan tegar di negeri ini.

“Saya berbangga kerana Sabah mempunyai bilangan koperasi berdaftar kedua tertinggi di negara selepas Selangor dengan jumlah pendapatan RM570 juta.

“Ini membuktikan gerakan koperasi di Sabah telah berjaya memainkan peranannya dan menyumbang secara signifikan sebagai salah satu agen pertumbuhan sosioekonomi yang berpotensi menamatkan kemiskinan tegar,” katanya pada Hari Koperasi Negara di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah ( SICC) di sini hari ini.

Hajiji berkata, lebih membanggakan terdapat empat koperasi dari Sabah iaitu Koperasi Pembangunan Usahasama Masyarakat Maju Sabah Berhad, Koperasi Kakitangan Sawit Kinabalu Sabah Berhad, Koperasi Borneo Malaysia Berhad dan Koperasi Usahawan Tawau Berhad telah disenaraikan dalam Indeks 100 Koperasi Terbaik Malaysia tahun lalu.

“Syabas dan tahniah kepada semua koperasi di Sabah. Saya ingin melihat agar lebih banyak lagi koperasi dari Sabah disenaraikan dalam Indeks 100 Koperasi Terbaik Malaysia pada tahun akan datang,” ujarnya.

Justeru, beliau percaya angka ini boleh dipertingkatkan apabila kesedaran dan minat menyertai koperasi menjadi cara hidup
yang menyumbang kepada kemakmuran sosio ekonomi negara.

“Ini adalah kerana wahana koperasi merupakan pendekatan yang efektif bukan sahaja dalam merangsang pembangunan sektor keusahawanan, bahkan berupaya memainkan peranan besar dalam membantu golongan B40 menangani cabaran peningkatan kos sara hidup.

“Tekad serta iltizam kerajaan adalah “to facilitate and not to frustrate” bagi membantu menyediakan dasar yang mesra koperasi agar gerakan koperasi secara khususnya di negeri ini adalah berdaya maju dan kompetitif,” katanya.

Menurut Hajiji, Sselaras dengan Pelan Pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ) yang berpaksikan kepada tiga teras utama iaitu Pertanian, Perindustrian dan Pelancongan, Kerajaan negeri berharap agar gerakan koperasi di negeri ini dapat mengambil peluang sebaiknya inisiatif serta insentif dana yang disediakan dalam memajukan sektor perniagaan koperasi yang diceburi.

“Begitu juga dari segi bantuan dana dan tabung pembangunan modal koperasi, saya dimaklumkan baru-baru ini Kementerian Pembangunan Usahawan Dan Koperasi (KUSKOP) melalui Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) telah meluluskan bantuan pembiayaan Tabung Modal Pusingan SKM Tahun 2023 (TMPSKM) kepada dua koperasi di negeri Sabah dengan dana keseluruhan berjumlah RM25.9 juta dalam bentuk pembelian aset tanah kelapa sawit seluas 1,500 ekar dan juga premis perniagaan runcit.

“Selain itu, SKM juga telah meluluskan bantuan kepada dua buah koperasi melalui program pembiayaan yang dikenali sebagai Program eFAST berbentuk geran pembangunan perniagaan kepada koperasi-koperasi yang produktif untuk memantapkan perniagaan,” jelas beliau.

Hajiji berkata, peranan koperasi menjadi pelengkap dan berganding bahu bersama kerajaan dan sektor swasta dalam mengisi ruang-ruang kosong “untapped business opportunities” yang ada dalam membangunkan negeri ini secara spesifiknya.

“Justeru, saya mahu semua gerakan koperasi di Sabah terus memperkasakan diri, meningkatkan daya saing dan merebut peluang ekonomi yang tersedia.

“Di Sabah kita mempunyai banyak jenis koperasi yang membangunkan sosio ekonomi komuniti, sama ada berkaitan peruncitan atau aktiviti pelancongan dan kelestarian alam sekitar. Negeri ini kaya dengan sumber alam semulajadi dan sosio budaya yang mampu menarik ramai pelancong berkunjung sama ada dari dalam atau luar negara,” katanya.

Tambah beliau, pembukaan semula pintu-pintu masuk sempadan negara telah memberi impak positif dan menggalakkan pemulihan sektor pelancongan di mana Sabah telah mencatatkan seramai 1.73 juta ketibaan pelancong pada tahun lalu dan tahun ini dijangka seramai 2.2 juta orang dengan berupaya menjana pendapatan sebanyak RM4.1 bilion.

Beliau menggesa koperasi di Sabah memanfaatkan ledakan industri pelancongan, yang mewujudkan pelbagai peluang perniagaan hiliran seperti penginapan, inap desa, pengangkutan, restoran, taman, dan kedai cenderamata.

Dalam pada itu, Ketua Menteri juga turut mengalu-alukan penyertaan seramai 186 belia dari 19 negara Asia Pasifik ke Sidang Kemuncak Koperasi Belia Asia Pasifik (APCYS) di Sabah yang julung
kalinya diadakan di Malaysia bermula 27 hingga 30 Julai tahun ini.

RELATED ARTICLES
Utama

Mangsa samun ditetak, patah tulang, luka lengan kanan dan kiri

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya