HomeUtamaPersembahan kebudayaan etnik mingguan di Lintasan Deasoka jadi tarikan pelancong

Persembahan kebudayaan etnik mingguan di Lintasan Deasoka jadi tarikan pelancong

Read Time:2 Minute, 30 Second

KOTA KINABALU: Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Datuk Christina Liew mencadangkan persembahan kebudayaan etnik mingguan di Lintasan Deasoka di sini sebagai sebahagian daripada ‘Sunday Gaya Street Fair’ bagi mempamerkan budaya tradisi kaum dan kumpulan etnik peribumi masing-masing di Sabah.

beliau berkata, persembahan kebudayaan mingguan setiap pagi Ahad itu akan menjadi produk pelancongan baharu untuk menarik pelancong dan pengunjung ke ibu negeri.

“Saya telah membincangkan cadangan program ini dengan Mayor Kota Kinabalu, Datuk Noorliza Awang Ali, di mana Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) akan bekerjasama dengan Lembaga Kebudayaan Sabah (LKNS) dalam mengadakan pertunjukan kebudayaan pada Ahad secara berkala,” katanya kepada pemberita semasa Program Persembahan Seni dan Budaya yang julung kali diadakan oleh Persatuan Rumpun Bajau Sama Sabah (PRBSS), Cawangan Bandaraya Kota Kinabalu pada Ahad (23 Julai).

Christina berkata LKNS adalah agensi di bawah kementerian beliau.

“Sehubungan itu, saya mencadangkan agar DBKK membina bangunan separuh kekal (di sekitar Lintas Deasoka) untuk mengadakan persembahan kebudayaan etnik secara bergilir-gilir.

“Masyarakat Cina, Kadazandusun dan Murut juga dialu-alukan untuk mempersembahkan tarian tradisional mereka,” kata Christina yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Api-Api.

Terdahulu, dalam ucapannya, Christina berkata Sabah adalah destinasi percutian pertama di Malaysia bagi kebanyakan pelancong asing berdasarkan pelbagai tempat yang cantik dan menarik.

“Kami mempunyai Gunung Kinabalu, pusat peranginan pulau dan tempat menyelam. Sabah mempunyai 34 kumpulan etnik asli, kumpulan terbesar seumpama itu di negeri ini, masing-masing mempunyai budaya tradisinya sendiri. Ini sebenarnya kekayaan dan sumber pendapatan Sabah melalui aktiviti pelancongan, seni dan budaya.

“Kita mesti mengekalkan rekod unik kepelbagaian etnik ini untuk anak cucu seiring dengan slogan Kerajaan – Sabah Maju Jaya – yang diilhamkan oleh Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor,” katanya.

Ketua Menteri merupakan Presiden PRBSS. Ditubuhkan pada 2012, Persatuan ini mempunyai 17 cawangan di seluruh negeri.

Sementara itu, Christina turut mengumumkan peruntukan RM20,000 daripada kementeriannya untuk PRBSS membeli set kulintangan untuk aktiviti kebudayaannya.

Kulintangan ialah alat muzik tradisional khas bagi kumpulan etnik asli Sabah. Ia dimainkan semasa perayaan, perayaan dan acara rasmi. Muzik digubah pada deretan lapan atau sembilan gong tembaga kecil (di atas rak) yang dipukul oleh dua pemukul kayu.

Hadir sama, ADUN Petagas Awang Ahmad Sah Awang Sahari, Naib Presiden PRBSS Datuk Japlin Akim, dan Ketua PRBSS Cawangan Bandaraya KK Shamsuddin Awang Aman.

Pelancong Victor dan isterinya Fiorella. – Foto ihsan KePKAS

Sementara itu, pasangan suami isteri dari Barcelona, Sepanyol Victor dan Fiorella yang berkunjung ke sini tertarik dengan kepelbagaian tarian tradisional termasuk Manuk Manuk Lambukun yang dipersembahkan pada majlis pelancaran Program Persembahan Kesenian dan Kebudayaan PRBSS pada Ahad.

Mereka mengambil banyak gambar untuk menunjukkan kepada keluarga dan rakan pulang ke rumah.

“Sangat berbeza, kami tidak melihat ini di negara kami,” kata Fiorella sambil berkata mereka pertama kali ke Sabah dan berada di sini (Sabah) selama dua minggu.

“Kami akan mendaki Gunung Kinabalu dalam masa beberapa hari, selepas itu terbang ke Sandakan untuk ‘River Cruise’ di sungai Kinabatangan untuk melihat hidupan liar ikonik Sabah seperti Gajah Pygmy Borneo dan Monyet Proboscis.

“Kami juga akan melakukan aktiviti snorkeling di Semporna,” kata Victor.

RELATED ARTICLES
Utama

22 rumah musnah dalam kebakaran di Batu 3 Sandakan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya