HomeEkonomiSDBank kini berada di bawah seliaan JKM dan Kementerian Kewangan

SDBank kini berada di bawah seliaan JKM dan Kementerian Kewangan

Read Time:1 Minute, 7 Second

KOTA KINABALU: Bank Pembangunan Sabah (SDBank) akan berada di bawah bidang kuasa Ketua Menteri, (Ordinan Ketua Menteri (Pemerbadanan)) Negeri Sabah daripada syarikat induk semasanya, Sabah Development Berhad, dan diletakkan di bawah syarikat penyeliaan langsung Kementerian Kewangan Negeri.

Mengumumkan hari ini, Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, langkah itu adalah sebahagian daripada langkah yang diluluskan oleh Kabinet Negeri untuk mengukuhkan sokongan Kerajaan Negeri kepada SDBank.

“Langkah ini mengesahkan komitmen Negeri untuk menyokong penuh SDBank dalam menunaikan obligasi kewangannya dan memenuhi cita-cita pertumbuhannya.

“Cita-cita yang dimandatkan untuk bergerak ke hadapan adalah untuk SDBank menumpukan perhatian dengan teliti pada projek pembangunan yang bermakna dari segi sosial dan ekonomi serta bertanggungjawab terhadap alam sekitar dalam Sabah,” katanya.

Ketua Menteri berkata Lembaga baharu telah ditubuhkan untuk memacu SDBank ke arah hala tuju strategik ini, dengan Datuk Seri Lim Haw Kuang sebagai Pengerusi Eksekutif.

Ahli Lembaga Pengarah lain ialah Setiausaha Tetap Kementerian Kewangan Datuk Mohd Sofian
Alfian Nair, Patricia Ubing (Pengarah Kanan Bebas Bukan Eksekutif) Datuk Vincent Pung, Dr Dionysia Kibat dan Datuk Brenndon Keith Soh.

Hajiji berkata SDBank juga akan meneroka perkongsian strategik dengan Institusi Pembangunan Kewangan (DFI) lain untuk membiayai projek pembangunan yang disasarkan di Sabah.

“Kerajaan Negeri melihat SDBank sebagai kunci dalam menyokong teras strategik negeri di bawah Hala Tuju Sabah Maju Jaya dalam mempromosi dan melaksanakan pembangunan projek untuk kepentingan terbaik di Sabah,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Sistem air minuman secara mudah alih, berkuasa solar berjaya dibangunkan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular