HomeUtamaTidak ada  toleransi terhadap perkauman, kebencian agama – PM

Tidak ada  toleransi terhadap perkauman, kebencian agama – PM

Read Time:1 Minute, 20 Second

Johor Bharu – Kerajaan perpaduan tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang memainkan sentimen sedemikian untuk menyemai perpecahan dalam negara, kerana pentadbirannya akan mempertahankan hak semua rakyat Malaysia, bukan hanya orang Melayu, tambahnya.

“Saya tidak bersetuju menggunakan Akta Hasutan terhadap mereka yang mengkritik perdana menteri. Tetapi jika pihak tertentu mengheret sultan Selangor, sultan Kedah, dan sultan Johor ke dalam perkara ini, saya tidak akan campur tangan apabila pihak berkuasa mengambil tindakan terhadap mereka.

“Biarlah polis, Jabatan Peguam Negara, dan badan kehakiman menjalankan kerja mereka. 

“Mudah memburukkan orang lain, berselindung di sebalik jubah dan serban. Saya tidak apa-apa untuk dikritik, tetapi tindakan akan diambil jika ia melibatkan sentimen kaum dan agama,” katanya pada majlis ceramah di Pulai di sini malam tadi.

“Kamu guna sentimen hasut orang Melayu benci kaum Cina. Kamu hasut orang, guna agama menyatakan kita semua macam kafir.

“Saya tegaskan di sini, saya tidak akan bertolak ansur,” katanya

Yang turut hadir ialah Menteri Besar Johor, Datuk Onn Hafiz Ghazi; Presiden AMANAH, Datuk Seri Mohamad Sabu; dan calon Pakatan Harapan (PH) bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Pulai, Suhaizan Kayat.

Seterusnya, Anwar yang juga Pengerusi PH berkata, beliau tidak kisah dan mampu bersabar walaupun sering dikecam serta dicerca pembangkang.

Namun jika ada sesiapa termasuk pembangkang menyentuh Raja-raja, beliau berkata, maka mereka perlu menanggung akibatnya sendiri.

“Saya nak beritahu jika kecam saya, saya boleh sabar. Kamu kecam Raja, itu nasib kamu.

“Saya sudah beritahu berulang kali beberapa bulan lalu, saya tidak bersetuju Akta Hasutan dikenakan terhadap sesiapa yang mengkritik Perdana Menteri. Jika fitnah, kita ambil tindakan undang-undang fitnah.

RELATED ARTICLES
Utama

Nurul Yanadido ke Hongkod Koisaan kali kedua

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular