HomeUtamaSabah harus urus import berasnya sendiri tanpa kekangan monopoli satu entiti -...

Sabah harus urus import berasnya sendiri tanpa kekangan monopoli satu entiti – Dr Jeffrey

Read Time:1 Minute, 53 Second

KOTA KINABALU: Sabah harus menguruskan import berasnya sendiri kerana landskap geografi dan sosialnya yang unik memerlukan pendekatan yang lebih disesuaikan untuk menguruskan komoditi penting itu, kata Menteri Pertanian, Perikanan dan Industri Makanan Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan.

“Sudah tiba masanya untuk Sabah membebaskan diri daripada kekangan monopoli satu entiti yang telah lama membentuk pasaran tempatan kita.

“Saya percaya perubahan ini boleh merangsang persaingan dan membawa kepada harga beras yang lebih stabil, dan mungkin lebih rendah, bagi pengguna di Sabah,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Jeffrey membuat cadangan itu susulan pengguna di seluruh Sabah bimbang kerana harga beras putih import dijangka meningkat sehingga 36% seperti yang diumumkan oleh Bernas.

Timbalan Ketua Menteri itu berkata kenaikan harga yang begitu ketara bukan sahaja mengganggu kestabilan belanjawan isi rumah tetapi juga menjejaskan kesejahteraan keluarga berpendapatan rendah.

“Bernas mesti telus dalam mekanisme penetapan harga dan tahap stok berasnya. Orang ramai berhak mengetahui bagaimana harga ditentukan dan apakah langkah yang diambil untuk menstabilkan pasaran,” katanya.

Selain itu, Jeffrey berkata Bernas juga perlu mengeluarkan stok tambahan mereka daripada rizab mereka kerana ini bukan hanya aset perniagaan.

“Mereka adalah sumber awam, terutamanya pada masa permintaan yang meningkat atau ketidakstabilan pasaran seperti sekarang. Sudah tentu semua perniagaan ingin menjana keuntungan, tetapi Bernas sedang menangani perkara yang penting. Keuntungan tidak boleh datang dengan mengorbankan keperluan asas rakyat,” katanya.

Menurut Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (MAFI), Sabah mengimport 290,000 metrik tan beras, termasuk rizab, pada 2021 tetapi hanya mengeluarkan 22,000 metrik tan beras dalam negara.

Jeffrey mendedahkan bahawa kementeriannya telah berusaha untuk mengurangkan kebergantungan Sabah kepada beras import melalui pelbagai projek di bawah inisiatif Sabah Maju Jaya (SMJ).

“Pertanian membentuk satu daripada tiga tunjang utama SMJ. Kami berhasrat untuk meningkatkan tahap sara diri Sabah untuk pengeluaran beras kepada sekurang-kurangnya 60% menjelang 2030,” katanya.

Ini, katanya, akan dicapai melalui pengaktifan Lembaga Beras dan Padi Sabah bagi membantu pesawah meningkatkan pengeluaran padi melalui pemulihan sawah terbiar dan menaik taraf sistem pengairan sedia ada.

“Projek-projek ini dijangka membawa faedah jangka panjang dan akan melindungi Sabah daripada turun naik harga beras global.

“Saya menggesa rakyat kita untuk bersabar kerana kita bekerja dengan gigih dalam projek pertanian transformatif ini. Kami bukan sekadar menangani krisis segera; kita sedang membina Sabah yang lebih berdaya tahan, berdikari,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Kerajaan bakal perkenal kaedah Penjawat Awam lembap,malas tidak dapat kenaikan gaji...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya