HomeUtamaMalaysia, Korea Selatan pupuk pertukaran budaya menerusi program pelajar secara maya

Malaysia, Korea Selatan pupuk pertukaran budaya menerusi program pelajar secara maya

Read Time:2 Minute, 0 Second

PAPAR: Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bongawan, Papar, Sabah bersama Incheon Gong Hang High School, Korea Selatan meneroka kepelbagaian budaya dan pendidikan global menerusi “Program Pertukaran Maya Malaysia – Korea Selatan,” pada Sabtu (23 Sept).

Inisiatif yang dijalankan di bawah ‘Highly Immersive Program’ (HIP), bertujuan untuk menghubungkan pelajar dari latar belakang yang berbeza dan mempromosikan pemahaman lintas budaya antara Malaysia dan Korea Selatan.

Seramai 100 pelajar dari SMK Bongawan menyertainya terdiri pelajar-pelajar dari kelas 3 Dinamik, 4 Dinamik, dan 4 Inovatif, yang mana program pertukaran maya ini bertemakan ‘Makanan’.

Para pelajar, dibimbing oleh fasilitator mereka, Auzellea Kristin, koordinator untuk program HIP SMK Bongawan , dan Charothy Avion Charles, yang kedua-duanya merupakan guru Bahasa Inggeris, memulakan perjalanan untuk meneroka dan berkongsi tradisi kuliner negara masing-masing.

Menurut Auzellea, program ini merupakan kesinambungan kepada webinar yang berjaya diadakan pada bulan Mei lalu, yang juga mencerminkan komitmen berterusan sekolah dalam konteks pengantarabangsaan melalui program HIP Outreach.

Katanya, dalam persediaan menjelang panggilan konferensi video, pelajar-pelajar ini mempamerkan kreativiti dan kemahiran menulis mereka di Padlet, sebuah platform dalam talian.

“Di sini, mereka memperkenalkan hidangan Malaysia dengan memuat naik deskripsi dan imej tentang hidangan kegemaran mereka, menyediakan pengalaman yang mendalam bagi rakan-rakan mereka di Korea Selatan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Auzellea berkata, semasa panggilan konferensi video, di mana pelajar-pelajar membincangkan makanan Korea Selatan sangat menarik minat mereka dan dengan bersemangat turut mempromosikan pelbagai hidangan kulinari Malaysia kepada rakan sebaya Korea Selatan mereka.

“Segmen program ini membolehkan pelajar-pelajar untuk mengasah kemahiran berkomunikasi mereka dan membangunkan keyakinan dalam komunikasi lintas budaya dan berlatih bertutur dalam Bahasa Inggeris.

“Manakala pelajar-pelajar Korea Selatan juga menunjukkan semangat yang sama, mereka berkongsi pengalaman mereka dalam mencuba hidangan antarabangsa di sekitar Incheon, yang terkenal dengan suasana kuliner yang bermacam ragam,” kongsi Auzellea.

Tambah beliau lagi, pertukaran maya ini tidak hanya mendalami pemahaman pelajar-pelajar tentang budaya satu sama lain, tetapi juga membentuk persahabatan antarabangsa melalui kegemaran bersama dari aspek makanan.

Menurutnya, program pertukaran maya ini merupakan yang kedua seumpamanya untuk SMK Bongawan, mengikuti pertukaran yang berjaya dengan pelajar-pelajar dari Novosibirsk Foreign Language School di Rusia tahun lalu. Ia menggambarkan dedikasi sekolah dalam memberikan pelajar-pelajar pandangan global dan meningkatkan kesedaran budaya mereka.

“Program Pertukaran Maya Malaysia – Korea Selatan” mempamerkan kuasa transformasi pendidikan antarabangsa dan keupayaan pemikiran anak muda untuk mengatasi perbezaan budaya melalui pengalaman bersama, sekaligus mengukuhkan kepentingan hubungan global dan meraikan semangat persatuan dalam kepelbagaian,” ujarnya.

RELATED ARTICLES
Utama

Pembinaan Empangan Kaiduan, Papar perlu dilaksana segera atasi masalah bekalan air...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya