HomeUtamaHarap lebih banyak program pembersihan dasar laut dianjurkan - Sim Fui

Harap lebih banyak program pembersihan dasar laut dianjurkan – Sim Fui

Read Time:1 Minute, 24 Second

KOTA KINABALU: Kelab Sabah Diving Squad berharap lebih banyak pembersihan dasar laut akan dianjurkan pada masa hadapan, kata presidennya Sim Fui.

“Walaupun menjadi kelab baharu, kami secara konsisten mempunyai ahli penyelam skuba yang baru diperakui mencari lebih banyak pendedahan untuk meningkatkan kecekapan mereka, terutamanya dalam tahap daya apungan dan keyakinan.

“Pada masa sama, kami juga berharap pendatang baharu ini dan penyelam skuba lain akan menjadi sebahagian daripada usaha pemuliharaan marin.

“Dengan menyertai program pembersihan dasar laut (underwater cleanup programs) seperti hari ini, ahli kami berpeluang menghulurkan bantuan dalam membersihkan sampah di beberapa kawasan,” katanya dalam satu kenyataan selepas menyertai Pembersihan Lautan Ultra Borneo di sini semalam.

Sampah sarap yang dikutip dari dasar laut oleh peserta penyelam.- Foto ihsan Kelab Sabah Diving Squad

Acara sehari itu dianjurkan oleh Angkatan Kapal Selam Tentera Laut Diraja Malaysia di luar Taman Tunku Abdul Rahman di sini.

Selain ahli kelab Tentera Laut dan Sabah Diving Squad, agensi lain yang menyertai program itu termasuk tentera, polis marin, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia, Jabatan Bomba dan Penyelamat, Jabatan Pertahanan Awam, Majlis Keselamatan Negara, dan Jabatan Perikanan.

Sim Fui berkata, seramai 138 penyelam dan sukarelawan ditugaskan untuk melakukan pembersihan di beberapa tapak termasuk jeti Taman -Taman Sabah, Mamutik, Manukan, Sulug dan Pulau Sapi.

“Pada mulanya, cuaca pagi semalam tidak mengizinkan, dan kami menyangka mereka akan menaikkan bendera merah dan menangguhkan program ke hari lain.

“Tetapi kami bernasib baik kerana, selepas menunggu beberapa lama, cuaca bertambah baik, dan yang menghairankan, ia kelihatan sangat baik, dan suhu adalah tepat untuk semua penyelam,” katanya.

Tambah beliau, tahun ini, ahli kelab mengambil bahagian dalam pembersihan kedua yang dianjurkan oleh tentera laut, dan ada beberapa juga bekerjasama dengan organisasi lain seperti Yayasan Penyelidikan Marin.

RELATED ARTICLES
Utama

Kerajaan Semak Semula Arahan MKN No 20 Untuk Mantapkan Mekanisme Pengurusan...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya