HomeEkonomiKontraktor tempatan digesa bekerjasama dengan Petronas

Kontraktor tempatan digesa bekerjasama dengan Petronas

Read Time:1 Minute, 59 Second

KOTA KINABALU: Kontraktor tempatan digesa bekerjasama dengan Petroliam Nasional Bhd (Petronas) untuk memastikan perkongsian hasil minyak dan gas yang lebih besar untuk Sabah dalam keseluruhan rantaian nilai, termasuk huluan, Gas Asli Cecair (LNG), PetChem dan perkhidmatan minyak dan gas.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata adalah penting bagi kontraktor tempatan untuk bekerjasama dengan Petronas.

“Kerajaan negeri Sabah dan Petronas telah menetapkan sasaran. Saya mengharapkan kepimpinan berterusan dan komitmen Petronas untuk menyokong penyertaan kontraktor tempatan dalam perniagaan perkhidmatan minyak dan gas,” katanya semasa majlis memperingati penyertaan vendor Sabahan dalam Oil and Gas Services Equipment (OGSE) di sini, hari ini.

Menteri Kewangan Datuk Seri Masidi Manjun menyampaikan ucapan Ketua Menteri.

Beliau berkata majlis itu menandakan satu lagi peristiwa penting, dengan 25 syarikat tempatan dalam industri OGSE diperingati, peningkatan 10 lagi syarikat sejak lepas tahun.

“Ini adalah kemuncak kerjasama yang luar biasa antara Kerajaan Negeri Sabah dan Petronas, yang menggariskan potensi besar yang wujud apabila kedua-dua pihak berganding bahu untuk tujuan bersama,” katanya.

Beliau berkata pendekatan perundingan dan realistik kerajaan negeri dan Petronas dalam membangunkan vendor tempatan adalah bukti komitmen kedua-dua pihak untuk memupuk dan memperkasakan vendor tempatan untuk menyertai industri minyak dan gas secara kompetitif tanpa menjejaskan keselamatan, kualiti, kos dan jadual.

“Ia mencerminkan visi bersama untuk memanfaatkan pengetahuan, bakat dan komitmen kami untuk mencipta peluang pertumbuhan ekonomi, penciptaan pekerjaan dan kemajuan teknologi,” katanya.

Hajiji berkata vendor tempatan telah menunjukkan keupayaan dan dedikasi yang terpuji, sering menghadapi cabaran untuk cemerlang dalam industri yang berdaya saing tinggi.

Menurutnya, kisah kejayaan mereka bukan sekadar kisah kejayaan individu tetapi testimoni potensi Sabah untuk menjadi kuasa besar dalam sektor minyak dan gas.

“Perkongsian ini sudah pasti akan merangsang inovasi dan memacu pertumbuhan industri tempatan kita dan pemain industri, menghasilkan situasi menang-menang untuk semua pihak berkepentingan yang terlibat.

“Ketika kami bergerak ke hadapan, adalah penting untuk kami mengekalkan komitmen yang teguh kepada pemikiran yang berdaya saing dan mampan. Prinsip-prinsip ini bukan sahaja akan membuka lebih banyak peluang tetapi juga memastikan bahawa manfaat kerjasama kami dirasai oleh lebih ramai lagi Rakyat Sabah, mewujudkan masa depan yang lebih cerah dan makmur untuk negeri kita,” katanya.

Turut hadir Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Seri Sr Safar Untong, Peguam Negara Sabah, Datuk Nor Asiah Mohd Yusof, Presiden Petronas dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Tan Sri Tengku Muhammad Taufik Tengku Aziz dan Naib Presiden Kanan Petronas, Penyampaian Projek & Teknologi, Datuk Bacho Pilong.

RELATED ARTICLES
Utama

Lebih 5,000 pengunjung meriahkan Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Menteri Kewangan Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya