HomeIsu tempatanTSS, JUC bekerjasama majukan Matlamat Pembangunan Mampan

TSS, JUC bekerjasama majukan Matlamat Pembangunan Mampan

Read Time:2 Minute, 48 Second

KOTA KINABALU: The Sabah Society (TSS), Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) Sabah dan Jesselton University College (JUC) sangat teruja mengumumkan kerjasama strategik mereka bertujuan untuk mempromosi dan memajukan Matlamat Pembangunan Mampan (SDG) di rantau ini.

Sehubungan dengan itu, satu Majlis Menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) antara TSS dan JUC dilakukan semasa Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) 2023 The Sabah Society yang diadakan di sini, pada Rabu (4 Okt).

Kolaborasi ini menghimpunkan dua organisasi terkemuka yang berdedikasi untuk mewujudkan masa depan yang mampan dan saksama.

Masyarakat Sabah, terkenal dengan komitmennya terhadap ilmu
Pemeliharaan dan pemuliharaan untuk topik-topik sejarah semula jadi, budaya dan sejarah, justeru itu, TSS akan bekerja bersama-sama dengan JUC, sebuah institusi akademik terkenal Di Sabah, untuk memacu impak inisiatif yang menangani 17 SDG yang ditubuhkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

SDG merangkumi pelbagai isu global kritikal, termasuk pembasmian kemiskinan, kualiti pendidikan, kesaksamaan jantina, air bersih, tindakan iklim dan banyak lagi.

Kerjasama ini juga akan memberi tumpuan bagi memanfaatkan kekuatan masing-masing untuk
membuat kemajuan ketara ke arah matlamat ini di Sabah dan seterusnya.

Bidang utama kerjasama ini termasuk Pendidikan dan Kesedaran iaitu JUC akan membangunkan program pendidikan dan bengkel yang meningkatkan kesedaran tentang SDG di kalangan pelajar dan masyarakat luas. Inisiatif ini akan memperkasakan individu dengan pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan untuk menyumbang kepada pembangunan mampan.

Manakala Penyelidikan dan Inovasi, perkongsian itu akan menyokong projek penyelidikan yang bertujuan untuk mencari penyelesaian inovatif kepada cabaran kemampanan tempatan dan global. Ini akan melibatkan fakulti dan pelajar dari JUC bekerja rapat dengan pakar dari TSS.

Selain dalam Penglibatan Komuniti, TSS dan JUC akan terlibat secara aktif dengan komuniti tempatan untuk mengenal pasti keperluan khusus dan keutamaan mereka yang berkaitan dengan SDG bersama-sama mereka akan melaksanakan projek yang memberi impak yang bermakna kepada kehidupan rakyat.

Seterusnya Pemuliharaan dan Pemeliharaan di mana ia membina kepakaran TSS, kerjasama itu akan memberi tumpuan kepada memelihara warisan budaya yang kaya dan kepelbagaian biologi semula jadi Sabah sambil mempromosikan amalan lestari.

Sementara itu, Presiden TSS, Datuk Dr Heng Aik Cheng berkata, pihaknya teruja dengan termeterainya MoU bersama JUC.

“Kami teruja untuk memulakan
perjalanan ini bersama JUC sebagai permulaan TSS Youth Wing.

“Kita boleh bersama-sama membuat perbezaan yang ketara dalam memajukan SDG di rantau kita,” katanya.

Manakala Presiden JUC, Prof. Dato’ Dr. Chin Yuk Fong, berkata SDG berfungsi sebagai hala tuju untuk masa depan yang lebih baik dan lebih mampan untuk semua, menangani cabaran masalah global yang kritikal, termasuk kemiskinan, ketidaksamaan, pendidikan berkualiti dan kelaparan yang perlu dititikberatkan.

“Kerjasama ini juga selaras dengan inisiatif kerajaan Negeri Sabah, Sabah Maju Jaya, di mana tumpuan diberikan kepada pembangunan holistik pertanian, pelancongan, industri, modal insan, dan kebajikan rakyat, serta infrastruktur dan kelestarian hijau. JUC sedang berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapai matlamat ini untuk kebaikan masyarakat Sabah,” tambahnya.

Justeru itu, kedua-dua organisasi tidak sabar-sabar untuk memulakan usaha kerjasama ini dan yakin bahawa usaha bersama mereka akan menyumbang kepada masa depan yang lebih cerah dan lebih mampan untuk Sabah dan seterusnya.

Ahli Jawatankuasa TSS 2023, dari kiri Louis Lee, Shari Jeffri, Chloe Tiffany Lee Mei Tchuin, Datuk Dr Heng Aik Cheng, Chua Wan Ji, Michael Yap dan Rachel Yee.

Pada AGM itu menyaksikan barisan Ahli Jawatankuasa TSS 2023 yang baharu iaitu Presiden TSS, Datuk Dr Heng Aik Cheng, Naib Presiden Chua Wan Ji, Chloe Tiffany Lee Mei Tchuin (bendahari kehormat), Rachel Yee (Setiausaha kehormat), Michael Yap (AJK), Louis Lee (AJK) dan Shari Jeffri (AJK).

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

Charles, Jessie dan Ain juara Sugandoi Kaamatan Bandaraya KK

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular