HomeEkonomiKoperasi 100 Terbaik jadi inspirasi, cadangan wujudkan liga koperasi diteliti

Koperasi 100 Terbaik jadi inspirasi, cadangan wujudkan liga koperasi diteliti

Read Time:1 Minute, 58 Second

Kuala Lumpur : Koperasi-koperasi di negara ini digesa menjadikan koperasi yang tersenarai dalam 100 Terbaik di Malaysia sebagai satu inspirasi dan motivasi untuk terus membangunkan ekonomi.

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi Datuk Ewon Benedick berkata, cadangan supaya diwujudkan kategori koperasi premier, sederhana, kecil dan mikro dalam penentuan koperasi-koperasi terbaik di negara ini pada tahun depan akan diteliti.

“Saya mengadakan pertemuan bersama kesemua 100 koperasi terbaik untuk mendengar pandangan dan cadangan mereka, bagaimana memperkasakan gerakan koperasi di negara ini. Saya percaya pihak terbaik yang boleh memberi nasihat dan input yang terbaik adalah koperasi-koperasi yang berjaya ini.

“Kalau 100 koperasi ini berjaya, kenapa koperasi lain tidak boleh berjaya? Kenapa kita adakan profil 100 koperasi terbaik? Kerana kita mahukan satu inspirasi atau motivasi daripada kejayaan mereka. Sebab itu saya berharap kejayaan 100 koperasi terbaik akan menjadi inspirasi kepada koperasi-koperasi lain di negara ini untuk terus maju,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap semasa Dialog Bersama 100 Koperasi Terbaik selepas Peluncuran Dasar Koperasi Negara (DaKoM) 2030, di sini, kelmarin.

Ewon berkata, kementeriannya bertanggungjawab dalam pembangunan keusahawanan, perusahaan, mikro, kecil dan sederhana (PMKS) dan koperasi.

“Kita mahu membangunkan koperasi sama seperti membangunkan PMKS dan antara cadangan yang saya terima ialah mengkategorikan koperasi kepada Koperasi Premier, Sederhana, Kecil dan Mikro,” katanya.

Beliau berkata pengkategorian itu perlu bagi memudahkan penentuan fokus keperluan perundangan dan bentuk bantuan yang diperlukan oleh koperasi kerana koperasi mempunyai cabaran tersendiri mengikut sektor dan saiz koperasi.

Ewon berkata, aktiviti ekonomi koperasi mengalami beberapa kekangan dalam konteks perundangan di peringkat nasional yang membataskan penyertaan koperasi dalam aktiviti ekonomi berprospek tinggi.

“Terdapat beberapa akta perundangan yang dikawal selia oleh Kementerian dan agensi Kerajaan yang tidak begitu mesra atau membataskan perniagaan koperasi.

“Sebagai contoh, akta perundangan melibatkan pengendalian agensi pelancongan, perkhidmatan kesihatan dan jagaan swasta serta pengendalian institusi pendidikan tinggi swasta.

“Justeru, saya memohon bagi pihak gerakan koperasi agar Kementerian wewenang dalam kawal selia perundangan tersebut dapat membantu serta mengiktiraf gerakan koperasi sebagai entiti perniagaan yang dibolehkan beroperasi seperti entiti perniagaan lain,” katanya.

Selain itu mengenai isu percukaian koperasi, Ewon berharap, agar Akta Cukai Pendapatan 1967 dapat mengiktiraf perbelanjaan yang dibuat oleh koperasi untuk kebajikan anggota termasuk perbelanjaan pelaksanaan Mesyuarat Agung Koperasi dan aktiviti CSR dibenarkan bagi pengecualian cukai.

“Ini bermaksud gerakan koperasi juga wajar dipertimbangkan untuk menikmati insentif cukai yang turut sama dinikmati oleh Syarikat, antaranya insentif cukai bagi Taraf Perintis dan Relief Kumpulan,” katanya.

RELATED ARTICLES
EkonomiUtama

Jiangxi, Sabah meterai MoU, jalin rangkaian perniagaan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya