HomeEkonomiHajiji mempelawa pelabur China terokai Ekonomi Biru di Sabah

Hajiji mempelawa pelabur China terokai Ekonomi Biru di Sabah

Read Time:2 Minute, 33 Second

SHENZHEN, China: Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor mempelawa pelabur China meneroka konsep Ekonomi Biru dengan kerjasama kerajaan negeri Sabah bagi membangunkan sektor pemprosesan makanan.

“Kami akan melaksanakan konsep ini yang memerlukan penggunaan sumber laut secara mampan untuk pembangunan ekonomi, menjana pekerjaan dan meningkatkan kehidupan.

“Sabah mempunyai pantai terpanjang di Malaysia, dengan lebih daripada 1,000 km untuk penternakan ikan dan hasil laut lain. Terdapat potensi besar di kawasan ini untuk perkongsian menang-menang,” katanya.

Mengetuai delegasi misi perdagangan dari Sabah ke “Peluang Perniagaan dan Pelaburan di Sabah” Sidang Kemuncak Global Ekonomi dan Teknologi China (GCET) di Futian Shangri-La di sini, Hajiji berkata, kerajaan negeri Sabah akan menganjurkan Persidangan Antarabangsa Ekonomi Biru pada Februari tahun hadapan.

Katanya, pelabur China harus mempertimbangkan sektor tenaga, merangkumi sumber tradisional seperti bahan api fosil dan tenaga yang boleh diperbaharui seperti tenaga solar dan angin.

“Dengan melabur dalam sektor tenaga, anda memainkan peranan penting dalam memastikan bekalan kuasa yang boleh dipercayai selain menyumbang kepada masa depan tenaga yang lebih mampan. Walaupun minyak dan gas akan menyediakan aliran hasil yang penting untuk negeri ini, kami juga mengalu-alukan pelabur untuk meneroka tenaga boleh diperbaharui seperti sebagai teknologi solar dan storan, hidro, geoterma, dan peluang pasaran karbon di Sabah,” katanya.

Hajiji berkata, terdapat juga banyak peluang pelaburan dan perniagaan dalam minyak dan gas di Sabah.

“Industri ini berkembang pesat dalam tempoh dua tahun kebelakangan ini kerana kerajaan saya telah berjaya berunding untuk mengawal pengeluaran dan bekalan minyak dan gas yang lebih besar dengan syarikat minyak negara, PETRONAS.

“Pegangan Sabah dalam sumber minyak dan gas akan terus meningkat dengan lebih banyak telaga akan datang. Terdapat potensi besar untuk pelaburan dan peluang perniagaan selanjutnya dalam pembuatan hiliran dan perkhidmatan sokongan,” katanya.

Menurut Hajiji, pelabur China juga harus mempertimbangkan peluang pelaburan dan perniagaan dalam membangunkan hotel 5 bintang, pusat peranginan butik, dan produk pelancongan mewah serta membangunkan perniagaan Mesyuarat, Insentif, Persidangan dan Pameran (M.I.C.E).

“Sekarang keadaan kembali normal kepada industri pelancongan, kerajaan saya telah melancarkan kempen pemulihan pelancongan untuk menarik pelancong kembali ke Sabah. China hanya antara tiga hingga lima jam perjalanan dari Sabah.

“Sehingga kini, Sabah dihubungkan dengan bandar-bandar utama – Beijing, Shanghai, Shenzen, Guangzhou, Hangzhou dan Macau, antara lain di China dengan 63 penerbangan mingguan dengan kapasiti tempat duduk 11,360. Kami berharap dapat melihat lebih banyak sambungan udara untuk meningkatkan ketibaan pengunjung ke Sabah,” katanya.

Beliau mendedahkan bahawa kerajaan Sabah juga sedang giat mengusahakan strategi untuk merancakkan lagi sektor pelancongan negeri, seperti pembangunan Taman Budaya Sabah dan pengenalan Program ‘Sabah My Second Home’.

Hajiji juga secara peribadi mengalu-alukan pelabur untuk membincangkan penubuhan industri baharu.

“Kerajaan saya bersedia untuk melihat dasar yang dibuat khusus untuk industri baharu untuk pelabur yang betul,” katanya.

Turut hadir Menteri Pembangunan Perindustrian dan Keusahawanan negeri Datuk Phoong Jin Zhe, Pengerusi Invest Sabah, Tan Sri Anifah Aman, Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Seri Sr Safar Untong dan Pengerusi Majlis Penasihat Ekonomi Sabah, Tan Sri David Chu.

Sidang Kemuncak Global Ekonomi dan Teknologi China (GCET) dianjurkan oleh Institut Pembangunan China, Shenzhen (CDI) and Institut Strategik KSI untuk Asia Pasifik (KSI).

RELATED ARTICLES
Utama

Sistem air minuman secara mudah alih, berkuasa solar berjaya dibangunkan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular