HomeEkonomiPelaburan dan peluang perniagaan luas untuk pelabur China dalam Sabah - Hajiji

Pelaburan dan peluang perniagaan luas untuk pelabur China dalam Sabah – Hajiji

Read Time:3 Minute, 18 Second

SHENZHEN, China: Sabah menawarkan pelaburan dan peluang perniagaan yang luas kepada pelabur dari China untuk maju dan berjaya, kata Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor.

Mengetuai misi perdagangan sulungnya di luar negara untuk mempromosikan peluang perniagaan dan pelaburan di Sabah, Hajiji berkata, Sabah menawarkan persekitaran yang kondusif untuk pelaburan.

“Lokasi strategik Sabah dan komitmen untuk memupuk pertumbuhan ekonomi telah membuka jalan kepada prospek pelaburan yang luar biasa, terutamanya melalui taman perindustrian kami yang mantap: Taman Perindustrian Kota Kinabalu (KKIP), Taman Perindustrian Minyak dan Gas Sipitang (SOGIP), POIC Lahad Datu dan POIC Sandakan.

“Zon perindustrian ini, ditambah pula dengan kelebihan semula jadi Sabah, mencipta pelbagai peluang pelaburan. Pada 2022 sahaja, kami telah melihat pelaburan sebanyak USD 2.5 bilion merentasi 89 projek, menjanjikan menjana beribu-ribu peluang pekerjaan,” katanya.

Berucap pada Sidang Kemuncak Global Ekonomi dan Teknologi China (GCET) “Perniagaan dan Pelaburan di Sabah” di Futian Shangri-La di sini pada Isnin, beliau menjemput semua hadirin untuk melawat Sabah dan menerokai sendiri peluang pelaburan dan perniagaan ini.

“Saya tetap yakin bahawa Sabah adalah destinasi potensi pelaburan yang penting yang belum diterokai. Sabah terbuka untuk perniagaan.
China telah menjadi rakan dagang terbesar Malaysia sejak 2009, dan pada 2022, nilai perdagangan antara Malaysia dan China adalah kira-kira 17.1 peratus daripada jumlah nilai perdagangan global Malaysia.
USD584 bilion (RM2.8 trilion), manakala jumlah perdagangan Sabah dengan China dari Januari hingga September 2023 dicatatkan sebanyak USD1.83 bilion (RM8.29 bilion),” katanya.

Beliau berkata kerajaan negeri telah mengambil langkah proaktif untuk memastikan pelaburan di Sabah berjalan lancar dengan membentuk pasukan petugas khusus.

“Pasukan petugas ini direka untuk menyediakan sokongan, bimbingan dan persekitaran yang kondusif untuk pelabur seperti anda untuk berkembang maju dan berjaya,” katanya.

Antara prospek pelaburan menarik yang boleh dilihat oleh pelabur China, katanya, adalah sektor tenaga, industri intensiti tenaga rendah, produk berasaskan teknologi hijau, produk hiliran biojisim, pemprosesan makanan, peranti perubatan, minyak dan gas serta pelancongan.

Hajiji berkata Sabah juga membayangkan untuk memanfaatkan kuasa revolusi digital.

“Kami sangat diilhamkan oleh kemajuan pesat China dalam teknologi dan inovasi. Meminjam daripada ini, kami telah menubuhkan Pusat Inovasi dan Ekonomi Kreatif Sabah (SCENIC). SCENIC mewakili komitmen kami untuk menyepadukan teknologi, kreativiti dan inovasi untuk memacu pertumbuhan ekonomi.

“Di bawah inisiatif Sabah Maju Jaya, kami telah melancarkan Digital Internet of Things (IoT) Sandbox, yang dilancarkan pada Disember 2022 sebagai sebahagian daripada Rancangan Sabah Maju Jaya. Ia hanyalah persekitaran yang selamat untuk usahawan digital dan inovator untuk mencipta produk mereka dan menguji kebolehlaksanaan mereka.

“Kami melihat kuasa transformatif teknologi digital dalam sektor seperti pertanian, perlombongan, dan pelancongan dan berusaha untuk mencontohi pencapaian China dalam IoT. Menjelang 2025, inisiatif ini adalah
dijangka menyumbang USD 2.1 bilion kepada ekonomi kita dan mewujudkan kira-kira 18,000 pekerjaan.

“Satu tambahan penting kepada inisiatif digital kami ialah BizSabah. Direka bentuk untuk meningkatkan ketersambungan dan kemudahan perniagaan, BizSabah merangkumi prinsip kebolehcapaian Sabah.
Sama ada menavigasi prosedur kerajaan atau mencari rakan kongsi tempatan, BizSabah ialah platform yang komprehensif.

“Sistem Pertukaran Perniagaannya yang unik bertujuan untuk memupuk sambungan B2B, mencerminkan kedinamikan dan kecekapan ekosistem perniagaan China yang berkembang maju,” katanya.

Beliau berkata Sabah adalah teras Kawasan Pertumbuhan ASEAN Timur – Brunei Darussalam-Indonesia-Malaysia-Filipina) atau BIMP-EAGA kerana lokasinya yang strategik di Asia Tenggara dan melalui kerjasama serantau ini, Sabah secara konsisten memperjuangkan ekonomi yang lebih mendalam integrasi.

“Saya membayangkan Sabah berkembang menjadi perhubungan serantau untuk pembuatan, maritim, dan pengangkutan, memenuhi keperluan kedua-dua negara membangun dan mapan terutamanya China,” katanya.

Turut hadir Menteri Pembangunan Perindustrian dan Keusahawanan negeri Datuk Phoong Jin Zhe, Pengerusi Invest Sabah, Tan Sri Anifah Aman, Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Seri Sr Safar Untong dan Pengerusi Majlis Penasihat Ekonomi Sabah, Tan Sri David Chu.

GCET, secara rasmi dikenali sebagai Sidang Kemuncak Ekonomi China Sedunia, telah dibentuk dengan
objektif menggalakkan pertukaran peringkat tinggi antara kerajaan, perniagaan dan ketua-ketua ‘Think Tank’ yang membangunkan interaksi dan jaringan perniagaan di kalangan usahawan dan Diaspora China global, menggalakkan pembelajaran antara Timur dan Barat dan mengukuhkan perkongsian antara China dan ASEAN, antara lain.

RELATED ARTICLES
Utama

Filem “Linundus Do Koubasanan” menyingkap mesej perpaduan di sebalik kemeriahan Kaamatan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular