HomeUtamaMBS gesa kerajaan negeri dan KBS segera wujudkan Enakmen Belia Sabah

MBS gesa kerajaan negeri dan KBS segera wujudkan Enakmen Belia Sabah

Read Time:2 Minute, 15 Second

Kota Kinabalu : Majlis Belia Sabah (MBS) menggesa kerajaan negeri di bawah Kementerian Belia dan Sukan (KBS) Sabah untuk segera mewujudkan Enakmen Belia Sabah.

Presidennya, Abqaree Fawwaz Abekan berkata, gesaan itu dibuat susulan pelaksanaan penurunan had umur belia kepada 30 tahun yang mula berkuatkuasa pada 1 Januari 2026  dan ianya disifatkan akan membunuh gerakan belia di negeri ini.

“MBS melihat pelaksanaan ini akan merencatkan pertumbuhan pertubuhan belia di Sabah. Sehubungan dengan itu, saya ingin menyatakan pendirian MBS melalui persetujuan bersama Dewan Tertinggi MBS bahawa penurunan had umur belia kepada 30 tahun belum sesuai dilaksanakan di Sabah berdasarkan beberapa faktor.

“Perkara ini perlu diselesaikan sebelum sampai ke tarikh penguatkuasannya, kerana MBS percaya sekiranya ia gagal dilaksanakan sebelum tarikh itu, maka belia kita di Sabah terpaksa patuh pada Akta Pertubuhan Belia (Pindaan) 2019 (Akta 668) yang menurunkan had umur belia daripada 40 tahun kepada 30 tahun,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Perhimpunan Agung Tahunan 2023 Majlis Belia Sabah di sini baru-baru ini.

Tambah Abqaree, dalam Enakmen Belia Sabah itu isunya tidak hanya tertumpu kepada penurunan had umur belia.

“Malahan Enakmen itu turut memperuntukkan satu kuasa penuh kepada kerajaan negeri menerusi KBS untuk mengurus tadbir belia secara keseluruhannya di negeri ini,” jelasnya.

Sementara itu, beliau turut berkata, kewujudan Enakmen Belia Sabah akan dapat membantu memastikan gerakan belia di negeri ini lebih terancang.

“Enakmen Belia Sabah akan membantu memastikan gerakan kebeliaan di negeri Sabah ini akan lebih terancang selain kita mampu menyediakan kepimpinan belia baharu dengan acuan kita sendiri,” tegasnya.

Dalam pada itu, katanya, ada dua isu yang membabitkan belia dalam penguatkuasaan Akta Pertubuhan Belia (Pindaan) 2019 atau Akta 668, iaitu berkaitan pertubuhan belia dan belia secara individu.

Jelasnya, berdasarkan peruntukan Perlembagaan Persekutuan, belia secara individu terkandung dalam senarai bidang kuasa negeri.

“Ini bererti belia yang tidak berpersatuan, tidak tertakluk kepada Akta 668, sebaliknya ia berada di bawah senarai negeri. Atas sebab itu, kerajaan negeri ada hak untuk menentukan halatuju serta masa depan belia di peringkat negeri,” katanya.

Beliau juga menegaskan, bukan soal belum bersedia untuk menerima pakai peruntukan akta berkaitan golongan belia itu, namun ia perlu mengambil kira acuan di negeri Sabah yang berbeza dengan negeri lain.

Jelasnya lagi, Sarawak juga tidak mengguna pakai Akta 668 di negeri itu walaupun ia sudah dikuatkuasakan sejak sekian lama.

Pada 23 November tahun lalu, Menteri Belia dan Sukan, Hannah Yeoh memaklumkan bahawa Kerajaan Persekutuan telah menetapkan tarikh kuat kuasa bagi Akta Pertubuhan Belia dan Pembangunan Belia (Pindaan) 2019 (Akta A1602) pada 1 Januari 2026.

Katanya, pindaan itu antara lain melibatkan penurunan had umur belia kepada 30 tahun, penetapan had umur ketua ataupun pemegang jawatan pertubuhan belia, iaitu 18 hingga 30 tahun dan mengehadkan tempoh ketua pertubuhan belia selama empat tahun sahaja.

RELATED ARTICLES
Utama

Kaamatan wadah promosi perpaduan sosial, jambatan persefahaman – Dr. Joachim

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular