HomeUtama34,727 pelancong UK, Ireland lawat Sabah tahun lalu

34,727 pelancong UK, Ireland lawat Sabah tahun lalu

Read Time:1 Minute, 5 Second

Kota Kinabalu: Seramai 34,727 pelancong dari United Kingdom (UK) dan Ireland direkodkan telah melawat negeri ini pada tahun lalu.

Pesuruhjaya Tinggi British ke Malaysia Ailsa Terry berkata, angka itu tidak termasuk pemastautin tetap negara itu yang dianggarkan di antara 200 hingga 300 orang.

Katanya, pihaknya berhasrat untuk mewujudkan lebih banyak kerjasama merentasi pelbagai sektor yang memberi manfaat kepada kedua-dua pihak.

“Saya pernah ke Sabah beberapa tahun lalu ketika saya sampai di Malaysia dan ia antara tempat yang sangat indah. Kita ingin mewujudkan lebih banyak kesepakatan, lebih banyak kerjasama di antara UK dan Sabah dalam bidang sains dan biodiversiti.

“Selain itu, kita berbincang untuk meningkatkan pelancongan di antara UK dan Sabah menerusi kerjasama dalam perkara-perkara berkaitan keselamatan, pertahanan dan juga meningkatkan perdagangan serta pelaburan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika
ditemui selepas mengadakan kunjungan hormat terhadap Yang di-Pertua Negeri Sabah, Tun Juhar Mahiruddin di sini semalam.

Bekas utusan ke Brussels dan Islamabad yang kini fasih berbahasa Melayu itu turut memaklumkan, kunjungannya kepada Tun Juhar adalah untuk menyampaikan naskah Nasihat Perjalanan yang dikeluarkan pihaknya pada September lepas.

Ailsa mula bertugas di negara ini sejak Ogos tahun lepas menggantikan Charles Hay dan beliau turut diiringi Setiausaha Kedua (Politik) Suruhanjaya Tinggi British di Malaysia Robert Pepper dan Konsul Kehormat British di Sabah, David Powell semasa kunjungan berkenaan.

RELATED ARTICLES
Utama

KPKM komited teroka peluang baharu tingkat penyertaan belia dalam bidang pertanian

Bangunan Kerajaan Sabah Pentadbiran Sabah Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular