HomeUtamaVerdon Minta Laporan RCI Projek IC Sabah Dibentang Dan Dibahaskan Di Dewan...

Verdon Minta Laporan RCI Projek IC Sabah Dibentang Dan Dibahaskan Di Dewan Rakyat

Read Time:1 Minute, 52 Second

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Kudat, Verdon Bahanda telah meminta laporan Suruhanjaya Siasatan Diraja  mengenai Projek IC dibentangkan dan dibahaskan dalam Dewan Rakyat.

Beliau  berkata laporan itu perlu dibincangkan di Parlimen untuk menubuhkan siapa yang terlibat dalam projek itu, kerana ia adalah jenayah.

Lebih -lebih lagi, Verdon berkata, ia adalah pengkhianatan terbesar kedaulatan Malaysia dan mereka yang bertanggungjawab harus dihukum.

Beliau berkata Sabah, walaupun terkenal dengan keharmonian dan toleransi kaumnya, telah lama “rosak” oleh tindakan beberapa pemimpin yang lapar kuasa yang memberikan kewarganegaraan kepada orang asing.

“Hukuman yang teruk (jika didapati bersalah), termasuk membatalkan kewarganegaraan pelaku, mesti diserahkan untuk menetapkan contoh dan menunjukkan bahawa undang -undang di Malaysia mesti dihormati oleh semua orang, termasuk pemimpin tertinggi negara,” kata Verdon ketika membahaskan usul titah ucapan Diraja hari ini. 

Untuk rekod RCI yang ditubuhkan pada 11 Ogos 2012  itu dipengerusikan bekas Hakim Besar Sabah dan Sarawak Tan Sri Steve Shim dan turut dianggotai bekas naib canselor Universiti Malaysia Sabah Prof Datuk Seri Dr Kamaruzaman Ampon, bekas Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Henry Chin Poy Wu, bekas Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah Datuk Kee Mustafa dan bekas Timbalan Ketua Menteri Sabah dan bekas Peguam Besar Negeri Sabah Tan Sri Herman J. Luping.

Prosiding tersebut bermula pada Januari 2013 apabila Manoj Kurup, Datuk Azmi Ariffin and Jamil Aripin dari Jabatan Peguam Negara dilantik sebagai pegawai pengendali bagi membantu suruhanjaya menyoal saksi-saksi.

Saksi-saksi daripada pelbagai jabatan kerajaan seperti Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), Suruhanjaya Pilihanraya, Jabatan Statistik, dan Pejabat Ketua Menteri Sabah turut dipanggil.

Bukti juga dikumpulkan daripada individu-individu dari beberapa negara seperti Filipina, India, Pakistan dan  Indonesia, yang memiliki pelbagai jenis dokumen pengenalan diri seperti 1MM-13, permit kemasukan, dan kad pengenalan diri hijau dan biru.

Walaubagaimana RCI itu mendapat  tidak ada kesahihan kewujudan “Projek IC”.

Ia turut menafikan penglibatan kerajaan Persekutuan dalam pemberian kerakyatan melalui ‘projek’ tersebut.

Namun, apa yang disimpulkan ialah wujud sindiket dan individu yang dibantu oleh pegawai yang korup mengambil kesempatan atas kelemahan sistem kerakyatan berinstitusi demi keuntungan kewangan.

Pada laman 424 di dalam laporan yang dibentangkan oleh Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Ali Hamsa di Kota Kinabalu, perbuatan jenayah itu mencetus dan mempercepatkan kemasukkan pendatang asing tanpa izin ke Sabah

RELATED ARTICLES
Utama

Tiada kompromi terhadap peniaga Pakistan naikkan harga barang jualan – James

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular