HomeUtamaTindakan Serang KK Mart adalah tindakan Keganasan - Madius Tangau

Tindakan Serang KK Mart adalah tindakan Keganasan – Madius Tangau

Read Time:2 Minute, 0 Second

CYBERJAYA : Seorang Ahli Parlimen dari Sabah, menggambarkan insiden serangan bom api terkini sebagai tindakan keganasan, dan turut mempersoalkan sama ada penguatkuasaan undang-undang serius seperti undang-undang menentang keganasan. 

Ahli Parlimen Tuaran, Wilfred Madius Tangau berkata: “Undang-undang kita serius tentang keganasan. Adakah kita melihat keseriusan yang sama dalam penguatkuasaan undang-undang?” 

Beliau menggambarkan serangan bom petrol – dua minggu ini terhadap kedai KK Mart dan satu pada bulan Januari di rumah seorang MP di Perak – sebagai tindakan keganasan seperti yang ditakrifkan oleh Kanun Keseksaan, yang mana beliau mengatakan menetapkan hukuman penjara dan denda bagi sesiapa yang dengan sengaja “menghasut atau mempromosikan pelaksanaan tindakan keganasan”. Katanya seperti yang dilaporkan portal FMT.

Beliau berkata bahawa Ahli Parlimen Beruas, Ngeh Koo Ham dari DAP telah mendedahkan bahawa tiada sesiapa yang didakwa atas serangan ke rumahnya walaupun ketua polis Perak menyatakan bahawa dua orang yang disyaki akan didakwa dengan kesalahan merosakkan dengan api. 

Jika Malaysia gagal menguatkuasakan pemerintahan undang-undang dan memastikan kestabilan politik, ia akan meniadakan “usaha tanpa henti” Perdana Menteri Anwar Ibrahim untuk menjamin pelaburan, katanya. 

“Jangan harapkan untuk menarik pelaburan asing, kita akan melihat pengaliran modal domestik sebaliknya,” kata Tangau yang juga bekas presiden Upko. 

Dalam pada itu Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail menggesa pihak yang mendorong pemboikotan KK Mart bertanggungjawab meredakan keadaan dan berhenti membakar sentimen orang ramai.

Dalam kenyataan hari ini, beliau berkata walaupun gesaan memboikot sesuatu jenama tidak salah di sisi undang-undang, tetapi tindakan menceroboh dan cuba membakar premis KK Mart ialah suatu kesalahan.

“Perbuatan ini boleh mengakibatkan kemusnahan harta benda dan kehilangan nyawa,” katanya tanpa menamakan pihak yang menggerakkan boikot itu.

Beliau berkata demikian susulan kejadian sebuah lagi cawangan kedai serbaneka KK Mart, iaitu di Sungai Isap, Kuantan, dilempar bom petrol awal pagi tadi.

Empat hari sebelum itu cawangan KK Mart di Bidor, Perak turut dilempar bom petrol.

Jumaat lalu UMNO menyatakan sokongan penuh terhadap Ketua Pemudanya, Dr Akmal Saleh yang lantang mempertahankan kalimah Allah daripada dipersendakan oleh pihak tertentu.

Setiausaha Agung, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki menegaskan, perkara tersebut telah dibincangkan dalam Mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi (MKT), sekali gus mendapat sokongan penuh semua ahli.

“Seluruh ahli MKT menyokong penuh pendirian Pemuda UMNO berkenaan isu kalimah ALLAH di stoking.

“UMNO terus kekal teguh dengan pendirian mempertahankan kesucian agama Islam dan perkara itu sememangnya matlamat perjuangan UMNO,” katanya pada sidang akhbar selepas mesyuarat MKT di Menara Dato Onn di sini pada Jumaat.

RELATED ARTICLES
Utama

Sistem air minuman secara mudah alih, berkuasa solar berjaya dibangunkan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular