HomeUtamaWarga emas maut kenderaan dipandu langgar pagar rumah jiran

Warga emas maut kenderaan dipandu langgar pagar rumah jiran

Read Time:1 Minute, 18 Second

LAHAD DATU: Seorang warga emas maut apabila kereta yang dipandu terbabas lalu melanggar pagar rumah jiran dalam kejadian di sebuah kawasan perumahan di Taman Gabungan, di sini petang tadi. (31 Mac)

Dalam kejadian jam lebih kurang 1.30 petang itu mangsa seorang wanita berusia 70 tahun dipercayai memandu sebuah kenderaan jenis Perodua Viva hilang kawalan lalu terbabas dab melanggar pagar rumah jiran.

Mangsa disahkan meninggal dunia di lokasi kejadian.

Menurut Ketua Polis Daerah Lahad Datu, Asisten Komisioner Dr. Rohan Shah Ahmad, hasil siasatan pihak polis mendapati punca kemalangan adalah disebabkan kecuaian pemandu kenderaan tersebut yang gagal mengawal dan merempuh pintu pagar sebuah rumah

“Turut dilanggar sebuah kenderaan yang sedang parkir di kawasan perumahan taman tersebut,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Rohan berkata, sampel darah pemandu telah diambil untuk dianalisa oleh pihak Jabatan Kimia Malaysia di Kota Kinabalu.

“Mayat mangsa seterusnya dibawa oleh sepasukan polis ke Hospital Lahad Datu untuk tujuan bedah siasat esok (1 April) untuk mengenalpasti punca sebenar kematian.

“Siasatan diteruskan dan kes disiasat di bawah seksyen 41 akta pengangkutan jalan 1987,” katanya.

Tambah Rohan, mana-mana individu yang melihat kejadian itu, boleh menghubungi Pegawai Penyiasat Trafik, Inspektor Mohamad Humaidi Harun di talian 089-881255 sambungan 414 untuk membantu siasatan.

Sehubungan dengan itu, beliau turut menasihatkan kepada para pengguna jalanraya agar sentiasa mematuhi undang-undang dan peraturan jalanraya sedia ada serta sentiasa mengamalkan sikap sabar dan berhati-hati ketika memandu serta mementingkan keselamatan diri dan para pengguna yang lain.

“Manakala, di kalangan pemandu warga emas dinasihatkan agar sentiasa mementingkan keupayaan dan tahap kesihatan masing-masing ketika memandu,” tegasnya.

RELATED ARTICLES
Utama

Majlis Perniagaan AS-ASEAN bincang peluang perniagaan di Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular