HomeUtamaAcara Pembukaan Gerai Hongkod Avenue bermula pada 13 April ini

Acara Pembukaan Gerai Hongkod Avenue bermula pada 13 April ini

Read Time:1 Minute, 33 Second

PENAMPANG: Hongkod Koisaan, Persatuan Kebudayaan Kadazandusun (KDCA) Penampang, bersedia untuk memulakan perjalanan transformatif dengan Acara Pembukaan Gerai Hongkod Avenue pada 13 April ini.

Acara ini menandakan satu inisiatif penting yang bertujuan untuk memelihara warisan Sabah, memupuk perpaduan masyarakat, dan menyediakan platform untuk perniagaan tempatan berkembang maju.

Sebanyak 22 gerai makanan dan 12 gerai kraftangan disediakan di Gerai Hongkod Avenue.

Presiden KDCA, Huguan Siou Tan Sri Joseph Pairin Kitingan berkata Gerai Hongkod Avenue adalah lebih daripada sekadar gerai; ia merangkumi daya tahan dan komitmen komuniti untuk memelihara tradisi dan warisan budaya kita.

Katanya, tempat ini juga merupakan mercu tanda kemakmuran ekonomi dan perpaduan sosial untuk komuniti Sabah.

“Daripada daya tarikan Perkampungan Budaya Koisaan kepada kemesraan yang wujud, setiap sudut jalan ini mengisahkan sebuah peristiwa ketabahan, kreativiti dan semangat warga Sabah,” katanya dalam satu kenyataan baru-baru ini.

Menurutnya, acara Pembukaan gerai ini menandakan komitmen untuk meningkatkan kepentingan budaya Hongkod Koisaan.

“Inisiatif ini bukan semata-mata mengenai penaiktarafan dari segi lokasi secara fizikal, ia juga adalah tentang memelihara dan meraikan kekayaan keindahan budaya Sabah untuk generasi akan datang.

“Selain menjadi tempat untuk perayaan bermusim, Gerai Hongkod Avenue berhasrat untuk menjadi destinasi harian di mana keluarga dan rakan boleh berkumpul untuk menikmati makanan yang lazat, menghabiskan masa berkualiti bersama-sama dan beriadah dalam persekitaran yang mesra,” katanya.

Pairin berkata, visi ini juga merangkumi hasrat untuk mewujudkan tempat di mana penduduk tempatan dan pelancong boleh merasai intipati kemesraan dan suasana yang santai di negeri Sabah.

“Justeru, ini juga adalah peluang untuk Peniaga Industri Kecil Sederhana memasarkan produk dan kemahiran mereka,” ujarnya.

Sehubungan dengan itu, beliau turut mengalu-alukan orang ramai hadir ke acara Pembukaan Gerai Hongkod Avenue pada 13 April 2024, bermula jam 5 petang, sambil meraikan kekayaan budaya Sabah dengan makanan yang lazat, aktiviti dan persembahan yang menarik.

“Kunjungi bersama keluarga dan rakan anda untuk bersama-sama memeriahkan Hongkod Avenue,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Jual paku simen 20 sen sebatang, peniaga warga asing terima notis...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular