HomeEkonomiSabah komited terima ESG

Sabah komited terima ESG

Read Time:3 Minute, 3 Second

KOTA KINABALU: Sabah komited terhadap ketelusan tadbir urus dan usaha pencegahan rasuah, yang akan mewujudkan persekitaran yang kondusif untuk perniagaan dan pelaburan di negeri ini.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, kepatuhan kepada amalan terbaik antarabangsa, termasuk Matlamat Pembangunan Lestari (SDGs) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang menggariskan dedikasi terhadap tadbir urus beretika dan akauntabiliti serta dengan menegakkan prinsip ketelusan dan integriti, Sabah akan dapat mengukuhkan keyakinan pelabur dan menggalakkan kelestarian jangka panjang pembangunan,” katanya pada Forum Kesedaran Inisiatif Alam Sekitar, Sosial, Tadbir Urus Korporat (ESG) di sini, hari ini.

Teks ucapan beliau disampaikan Menteri Kewangan Datuk Seri Masidi Manjun.

Dalam pada itu, Hajiji turut memuji Invest Sabah Berhad (ISB), ESG Sabah Chapter dan Universiti Malaysia Sabah (UMS) kerana berjaya menganjur bersama Forum Kesedaran ESG.

Katanya, Sabah berada pada detik penting dalam perjalanan pembangunannya, di mana penggunaan prinsip ESG bukan sahaja keperluan tetapi penting.

“Ia adalah hak Kerajaan Negeri komitmen untuk menerima ESG bukan sahaja untuk meningkatkan pengawasan alam sekitar kami, tetapi juga mengukuhkan fabrik sosial dan struktur tadbir urus kami, membuka jalan untuk masa depan yang lebih berdaya tahan dan makmur,” katanya.

Hajiji berkata, negara-negara di seluruh dunia telah mengiktiraf kuasa transformatif ESG dan telah menyepadukan prinsip ini ke dalam penggubalan dasar dan amalan perniagaan mereka, manakala banyak organisasi perniagaan telah melaksanakan rangka kerja ESG yang komprehensif, mengutamakan kemampanan dalam operasi dan pelaburan mereka.

Justeru, beliau berkata negara-negara seperti Norway dan Denmark telah menunjukkan kepimpinan dalam penggunaan tenaga boleh diperbaharui dan inisiatif kebajikan sosial, bertindak sebagai suar inspirasi bagi negara-negara yang bercita-cita untuk mencapai pembangunan mampan.

” Sabah telah melaksanakan program penanaman semula hutan secara meluas, menanam lebih dua juta pokok merentasi landskap yang terdegradasi.

“Usaha ini bukan sahaja meningkatkan biodiversiti tetapi juga menyumbang kepada penyerapan karbon, mengurangkan kesan perubahan iklim pada skala global. Oleh itu, dengan menyepadukan pertimbangan sosial dan alam sekitar, inisiatif penghutanan semula Sabah menunjukkan pendekatan holistik yang dianjurkan oleh prinsip ESG,” katanya.

Hajiji berkata Perladangan Pokok Perindustrian Sabah atau ITP adalah perkongsian inovatif awam-swasta yang dimulakan oleh Jabatan Perhutanan Negeri untuk mengurangkan tekanan ke atas kayu tropika dan hutan.

“Perkongsian antara kerajaan negeri Sabah dan industri perkayuan ini bukan sahaja pengubah pemain ekonomi tetapi penting untuk pemuliharaan dan kemampanan. Penanaman pokok di kawasan yang rosak akibat aktiviti pembalakan akan membantu mencapai negara neutral karbon menjelang 2050.

“Usaha ini adalah selaras dengan Alam Sekitar, Sosial, dan Tadbir Urus Korporat (ESG) dan Matlamat Pembangunan Lestari (SDGs),” katanya.

Menurutnya, Sabah telah muncul sebagai pelopor dalam peralihan ke arah sumber tenaga boleh diperbaharui, dengan kuasa solar dan hidroelektrik pada 2024, tenaga boleh diperbaharui menyumbang lebih 50 peratus daripada jumlah pengeluaran tenaga Sabah, menandakan satu kejayaan penting dalam perjalanan kami ke arah kemampanan dan kemandirian tenaga,” katanya.

Tambah Hajiji lagi, peralihan ini bukan sahaja mengurangkan pelepasan karbon tetapi juga menggalakkan keterangkuman sosial dengan menyediakan tenaga yang lebih bersih dan lebih mampu milik kepada masyarakat luar bandar.

“Komitmen kami terhadap keterangkuman sosial juga meliputi untuk memelihara hak orang asli dan memperkasakan masyarakat luar bandar.

“Melalui inisiatif yang disasarkan, Sabah telah melabur dalam infrastruktur kritikal, pendidikan dan penjagaan kesihatan, memastikan akses yang saksama kepada peluang untuk semua segmen masyarakat.

“Dengan mengutamakan kebajikan sosial di samping pembangunan ekonomi, Sabah menunjukkan dedikasinya kepada aspek “S” ESG, memupuk pertumbuhan inklusif dan daya tahan masyarakat,” katanya.

Beliau berkata Forum ESG adalah penting kerana ia berfungsi sebagai pemangkin kepada inovasi , kerjasama dan pertukaran pengetahuan, memupuk sinergi yang merentasi sempadan dan budaya.

“Saya percaya perbincangan dan cadangan adalah penting untuk kita ambil perhatian justeru mengambil peluang ini untuk menjalin perkongsian, bertukar-tukar amalan terbaik, dan melakar hala tuju ke arah masa depan yang lebih mampan dan inklusif untuk Sabah dan seterusnya,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Sistem air minuman secara mudah alih, berkuasa solar berjaya dibangunkan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular