HomeIsu tempatanAnak bulan Zulhijjah dirakam pencerap Dark Sky Malaysia

Anak bulan Zulhijjah dirakam pencerap Dark Sky Malaysia

Read Time:54 Second

Putatan:  Pencerap dari kumpulan Dark Sky Malaysia, Muhammad Luqmanul Hakim Muharam berjaya mencerap anak bulan Zulhijjah menerusi peralatan Skywatcher AZEQ5, Skywatcher Quattro 200P serta Sony A7sii pada jam 6:50 petang di sini semalam.

Cerapan tersebut diperakui oleh semua Ahli Jawatankuasa Rukyah Hilal Negeri Sabah yang diketuai Mufti Kerajaan Negeri Sabah, Datuk Bungsu @ Aziz Jaafar.

Anak bulan yang dirakamkan oleh Dark Sky Malaysia.

Turut sama adalah Pembantu Menteri kepada Ketua Menteri Datuk Ruslan Muharam, Timbalan Mufti Kerajaan Negeri Sabah, Datuk Ustaz Abdul Manap Lakariba, Ketua Hakim Syarie Sabah Ahadin Arinen dan Pengarah Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia Negeri Sabah Datuk Norjeli Dais.

Bungsu (kanan) menandatangani perakuan rukyah hilal Negeri Sabah

Cerapan yang bermula pada jam 6.28 petang waktu Maghrib itu gagal mengesan sebarang imej pada waktu tersebut sehingga Muhammad Luqmanul berjaya merakam imej lengkung yang merupakan anak bulan zulhijjah pada jam 6.50 petang di Balai Cerap Al-Biruni.

Cerapan rasmi anak bulan Zulhijjah dilaksanakan di 29 lokasi di seluruh negara oleh ahli jawatankuasa hilal negeri-negeri petang semalam.

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

Maritim Malaysia tahan bot lakukan aktiviti pemindahan minyak tanpa kebenaran

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular