HomeUtamaTiada SOP tambahan untuk ketibaan warga China ke Sabah - Hajiji

Tiada SOP tambahan untuk ketibaan warga China ke Sabah – Hajiji

Read Time:1 Minute, 36 Second

KOTA KINABALU: Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor mengulangi pendirian negeri bahawa tiada sekatan tambahan Prosedur Operasi Standard (SOP) akan dikenakan ke atas ketibaan warga China selain mewajibkan mereka menghasilkan ujian PCR negatif untuk Covid-19 dan diberi vaksin mengikut keperluan negara sendiri.

“Dengan sempadan China dibuka secara rasmi tiga hari lalu pada 8 Januari, kami mengalu-alukan pelawat China berkunjung ke tempat-tempat menarik di negeri ini,” katanya.

Berucap pada majlis sambutan Tahun Baharu Cina yang dihoskan oleh Konsul Jeneral China di Kota Kinabalu, Huang Shi-Fang di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) di sini malam ini, Hajiji berkata Sabah mengharapkan lebih banyak pelaburan dari China menerusi kerjasama sektor ekonomi dan perdagangan antara negeri Sabah dan China akan terus maju.

“China telah menjadi jiran baik kita, ketika masa sukar dan pada kemuncak pandemik, Kerajaan China melalui Konsulat China di sini telah menghulurkan pelbagai bantuan kepada Sabah terutamanya bantuan perubatan dan kami bersyukur.

“Hubungan baik antara kedua-dua negara kita telah, dan akan sentiasa, baik. Sabah dan China telah saling mendapat manfaat antara satu sama lain dan kita telah berjaya memanfaatkan kerjasama dan pertukaran dalam pelbagai bidang,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Ketua Menteri berkata di Sabah dan di seluruh negara, rakyat menyambut Tahun Baru Cina, bukan sahaja di kalangan warganegara asal Cina tetapi juga di kalangan semua masyarakat pelbagai kaum dan budaya.

“Pada masa perayaan ini, kita meraikan perayaan itu secara serentak. Rakyat dari semua kumpulan etnik menyertai perayaan itu yang mencerminkan perpaduan berbilang kaum, agama dan budaya,” katanya.

“Dalam zodiak Cina, tahun ini adalah Tahun Arnab. Arnab dikaitkan dengan keamanan, kemakmuran dan umur panjang dan juga menandakan tahun harapan yang sangat sesuai dengan kita keluar daripada pandemik dua tahun lalu yang mencabar.

“Saya telah menegaskan dalam mesej Tahun Baru 2023 saya bahawa masih banyak yang perlu dilakukan dan kita akan berharap untuk memberi tumpuan kepada pemulihan ekonomi dan memajukan Pelan Pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Hajiji terima kunjungan hormat Penasihat Komuniti Puisi Esei Asean Denny JA

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya