HomeIsu tempatanSektor LPB laksana kempen derma darah bantu pesakit kanser, talasemia

Sektor LPB laksana kempen derma darah bantu pesakit kanser, talasemia

Read Time:1 Minute, 5 Second

Kota Kinabalu : Jabatan Kerja Raya (JKR) Sabah di bawah Sektor Lebuhraya Pan Borneo (LPB) Sabah berkolaborasi dengan Hospital Wanita dan Kanak-Kanak Sabah (HWKKS) hari ini menganjurkan Kempen Derma Darah.

Ketua Penolong Pengarah Sektor Lebuhraya Pan Borneo Sabah, Mohd Shamsul Nizam Abdul Wahid berkata, kempen itu adalah selaras dengan usaha bagi menambah bekalan darah yang kebanyakkkan diperlukan untuk pesakit talasemia dan juga pesakit kanser di hospital terbabit.

“Kempen seumpama ini diadakan setiap tahun dalam pelan komunikasi Sektor pelaksanaan Projek Lebuhraya Pan Borneo Sabah.

“Justeru, kita menyarankan agar setiap jabatan kerajaan, badan berkanun dan NGO untuk terus melaksanakan tanggungjawap sosial demi membantu mereka yang memerlukan,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Mohd Shamsul berkata, kebanyakan bekalan darah di HWKKS di perlukan untuk pesakit talasemia  dan juga pesakit kanser.

“Di ketahui umum HWKKS juga adalah Pusat Kanser bagi Negeri Sabah dan memerlukan sekurang kurangnya 10 hingga 15 pain darah sehari bagi menampung lebih kurang 300 pesakit kanser yang berdaftar.

“Manakala seramai 500 pesakit talasemia memerlukan pemindahan darah sekurang-kurangnya dua minggu sekali untuk kelangsungan hidup,” katanya.

Beliau berkata , kempen itu disasarkan kepada warga Kementerian Kerja Raya Sabah serta orang awam di sekitar bandaraya Kota Kinabalu.

Tambahnya, pihaknya juga menyasarkan sekurang kurangnya 100 penderma layak untuk menderma pada kempen yang di adakan pada kali ini. – SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

35 kilogram sampah berjaya dikutip di Teluk Likas

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular