HomeSukanKejohanan Tinju Piala Kebangsaan 2024 diadakan di Sabah November ini

Kejohanan Tinju Piala Kebangsaan 2024 diadakan di Sabah November ini

Read Time:1 Minute, 28 Second

Kota Kinabalu: Sabah bakal menjadi tuan rumah Kejohanan Tinju Piala Kebangsaan 2024 yang akan diadakan hujung November depan.

Kejohanan yang diadakan selama enam hari bermula 25 November depan itu akan berlangsung di Dewan Maksak Likas.

Presiden Persekutuan Tinju Malaysia Datuk Iruan Zulkefli berkata, sebanyak tiga kategori akan dipertandingkan pada kejohanan yang julung kali diadakan di Sabah pada tahun ini.

Katanya, antara kategori dipertandingkan adalah Elit; Bakat 13 hingga 14 tahun dan Bakat 15 hingga 16 tahun.

“Bagi kategori Elit, ianya melibatkan Lelaki 12 Weight dan Wanita tujuh Weight.  Manakala bagi Bakat 13 hingga 14 tahun pula ada melibatkan Lelaki lapan Weight dan Wanita lima Weight.

“Bakat 15 hingga 16 tahun pula melibatkan Lelaki lapan Weight dan Wanita lima Weight.  Kejohanan akan bermula 25 November dan pertandingan akhir pada 30 November di Dewan Maksak Likas,” katanya dalam sidang media di sini hari ini.

Hadir sama Presiden Persatuan Tinju Negeri Sabah Datuk Orlando Harumal.

Iruan berkata, kejohanan yang dianjurkan empat tahun sekali itu sebelum ini telah berlangsung di Nilai Negeri Sembilan dan pada tahun ini Sabah dipilih menjadi tuan rumah.

“Pada tahun ini adalah tahun yang bersejarah dimana kita melaksanakan kejohanan ini di Sabah dengan kerjasama dari Persatuan Tinju Sabah dan kita tahu di negeri Sabah ini banyak petinju-petinju yang berbakat dan berpotensi dan banyak persatuan daerah dan juga kelab.

“Kita jangkakan penyataan boleh melebihi 200 atlet melibatkan kategori Elit dan juga Bakat dan juga melibatkan satu Malaysia daripada Semenanjung dan juga Sarawak,” katanya.

Sementara itu, Orlando berkata, pihaknya merakamkan penghargaan kepada Persekutuan Tinju Malaysia atas pemilihan Sabah sebagai tuan rumah penganjuran kejohanan itu pada tahun ini.

“Ini adalah sejarah, kami belum pernah menganjurkan kejohanan peringkat Kebangsan. Jadi bagi pihak persatuan di Sabah, kami ucapkan berbanyak terima kasih,” katnya. – SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Sukan

Sabah tarik diri jadi penganjur bersama Sukan Sea 2027

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular