HomeEkonomi“Malaysia ESG E-Waste Contribution 2024: From Trash to Tech”, melupus sisa elektronik...

“Malaysia ESG E-Waste Contribution 2024: From Trash to Tech”, melupus sisa elektronik cara yang betul

Read Time:3 Minute, 15 Second

KUALA LUMPUR: TNT Communications Sdn Bhd dengan kerjasama ESG Malaysia dan TM Enviro Industries Sdn Bhd. telah menganjurkan program “Malaysia ESG E-Waste Contribution 2024: From Trash to Tech” di Hotel Renaissance, Kuala Lumpur, hari ini.

Program ini bertujuan untuk meningkatkan kesedaran tentang kepentingan kitar semula sisa elektronik (e-waste) dan menyediakan platform kepada masyarakat dan syarikat untuk melupuskan sisa elektronik mereka secara bertanggungjawab.

E-waste merujuk kepada peranti elektronik dan elektrik yang dibuang, seperti komputer, telefon pintar, dan peranti elektronik lain.

E-waste ialah aliran sisa yang paling pesat berkembang di seluruh dunia, dengan kesan alam sekitar dan kesihatan yang ketara disebabkan oleh bahan toksik yang terkandung di dalamnya.

Pelupusan e-waste yang tidak betul boleh membawa kepada risiko yang teruk kepada ekosistem kita.

Mengintegrasikan prinsip Alam Sekitar, Sosial, dan Tadbir Urus Korporat (ESG) ke dalam amalan e-waste akan memfokuskan cabaran alam sekitar ini secara bertanggungjawab.

Kriteria ESG merangkumi spektrum kebimbangan yang luas, seperti tenaga dan sumber yang digunakan oleh syarikat, sisa yang dihasilkannya dan kesan keseluruhan alam sekitar. Ini membolehkan syarikat meningkatkan kemampanan mereka dan meminimumkan jejak alam sekitar dan hasil sosial mereka.

Pengarah TNT Communications sd bhd Eugene Woo berkata pihaknya bekerjasama dengan dua syarikat ESG Malaysia dan TM Enviro Industries Sdn Bhd. membantu syarikat-syarikat yang memerlukan pengurusan e-waste tersebut.

“Kami tahu bahawa syarikat kecil dan sederhana (SME) memerlukan seseorang untuk menyelesaikan seluruh perjalanan.

“Mereka akan menelefon ESG Malaysia untuk memberi mereka pemerhatian, tetapi mereka tidak mempunyai data.

“Mereka kehilangan seluruh perjalanan. Justeru, di mana T&T hari ini mempunyai synology dengan kedua-dua syarikat penting ini. Kami memenuhi seluruh perjalanan.

“Mereka akan menelefon kami, kami akan menjalankan pemeriksaan, kami akan memberi kredit kepada E-Point untuk berpindah daripada “Trash to Tech”. Trash to Tech bermaksud mereka akan berikan e-waste dan kami akan berikan komputer baru. Mereka akan rasa gembira,” jelasnya pada sidang media selepas majlis tersebut.

Sementara itu, Presiden ESG Malaysia Steven Lee berkata, Sabah dan Sarawak juga kini mempunyai ESG sendiri.

“Kami mempunyai ESG Sabah Chapter. Kami akan memulakannya juga di Sarawak Chapter. Terutamanya kerana ESG ini diperlukan untuk semua syarikat.

“Ini bukan lagi sebuah pilihan. Jika syarikat sedang melakukan perniagaan, kemungkinan besar kamu perlu mempunyai ESG ini. Walaupun syarikat kecil.

“Jika syarikat kecil atau mempunyai multinational corporation (MNC), walaupun mereka tidak mempunyai syarikat ini atau melakukan eksport, mereka adalah sebahagian daripada syarikat dan mereka perlu melaporkan.

“Jadi di Sarawak dan Sabah, malangnya, pengetahuan dan kemahiran di ESG sangat kurang. Jadi apa yang kita mahu lakukan adalah mencipta komuniti pengamal supaya mereka tidak perlu bergantung kepada Semenanjung Malaysia.

“Jadi di Sabah, mereka mempunyai kemahiran mereka sendiri. Kamu tidak perlu mendapatkan konsultan yang membayar beberapa ribu ringgit untuk terbang ke semenanjung. Jadi kami mahu ada pakar, pengamal ESG di Sabah untuk menyokong ekonomi Sabah.

“Sama juga, kami mahu mencipta industri ESG untuk Sarawak untuk menyokong industri Sarawak daripada bergantung kepada Semenanjung Malaysia untuk membantu mereka. Jadi ini sangat penting kerana jarak yang jauh,” katanya.

Sehubungan dengan itu, Pengarah TM Enviro Industries Sdn Bhd Thevaan Padma berkata Sabah mempunyai komuniti yang terlibat dalam mengumpul e-waste iaitu di Sekolah Menengah Tulid, Keningau di Sabah.

“Kami mengumpul di SMK Tulid di sana. Jadi kami mempunyai network yang besar di sana. Sekiranya sebuah syarikat MNC atau syarikat berkaitan kerajaan (GLC), atau SME dari Sabah, Sarawak, mereka mahu bergantung kepada kami, kerana di sana mekanismenya masih berfungsi.

“Kami merupakan syarikat berpengalaman 20 tahun. Kami membeli, melupuskan dan memulihkan bahan.

“Ini adalah data dan cara ekonomi yang kami proses. Jenis perkongsian ini kita akan meningkatkan data untuk mengubah kepada bahan bakar karbon, berapa banyak bakar karbon yang dikurangkan, kemudian berapa banyak yang diperoleh. Jika kita berkongsi dengan syarikat dan sektor kerajaan, mereka mengurangkan perbelanjaan.

“Ini mempunyai kesan yang baik untuk ekonomi. Kami berikan pengetahuan ini kepada syarikat, agar mereka dapat menggunakan perkhidmatan kami dan juga untuk melindungi masyarakat dengan cara ekonomi sekular ini,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

JAKIM sokong usaha KerajaanSabah perkasa MHPSS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular