HomeIsu tempatanPerincikan Kriteria Pemberian Laptop Percuma Kepada Pelajar

Perincikan Kriteria Pemberian Laptop Percuma Kepada Pelajar

Read Time:2 Minute, 1 Second

Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) diminta memperincikan kriteria pemberiaan laptop percuma kepada pelajar dari keluarga B40.

Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) SMK Konvent St.Cecilia Sandakan Dr.Peter Naintin berkata, ia kerana ramai guru-guru, ibubapa mahupun pelajar yang masih tertanya-tanya tentang syarat-syarat untuk mendapatkan kemudahan laptop percuma itu.

Beliau berkata, bagi mendapatkan maklumat lanjut mengenai pengagihan laptop percuma itu, beliau menghubungi Yayasan Hasanah bagi pihak sekolah dan pelajar SMK Konvent St.Cecilia.

“Menurut Yayasan itu, KPM yang memilih sekolah dan murid, bagaimanapun tidak perlu membuat sebarang permohonan.

“Tujuan saya menghubungi Yayasan Hasanah ialah untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut bagaimana memohon seterusnya menulis surat permohonan bagi pihak sekolah kami untuk mendapatkan bantuan itu sebab kami tidak tahu sama ada sekolah kami disenaraikan atau tidak.

“Saya juga bertanya sama ada pemberiann komputer itu disertakan dengan jalur lebar dan mereka mengatakan bahawa mereka akan bekerjasama dengan syarikat pengendali telco untuk menyediakan rangkaian internet,” katanya dalam satu kenyataan di sini.

Dr.Peter berkata, SMK Konvent St.Cecilia Sandakan mempunyai seramai 802 daripada 933 pelajar adalah daripada keluarga B40.

Beliau juga ingin tahu apakah kriteria pemilihan sekolah untuk melayakkan sekolah berkenaan dipilih untuk mendapat laptop percuma.

“Kita tidak tahu berapa sekolah dan pelajar dari keluarga B40 di Sabah yang akan menerima laptop percuma itu.

“Saya berharap ada ketelusan dan keadilan dalam pemilihan sekolah dan tidak mengetepikan sekolah-sekolah mission kerana mereka juga memerlukan bantuan laptop bagi memudahkan pembelajaran secara online,” katanya.

Beliau menjelaskan ramai pelajar di Sabah dari keluarga B40 dan tidak mempunyai laptop telefon bimbit untuk belajar online. 

“Selain masalah telefon bimbit atau laptop, banyak kawasan di Sabah terutamanya di kawasan luar bandar tidak mempunyai rangkaian internet,” katanya.

Beliau berkata, di Sandakan sahaja terdapat sebanyak 88 buah sekolah rendah dan sekolah menengah yang kebanyakannya pelajar dari keluarga B40.

Untuk rekod, pada 6 Nov tahun lalu, seramai 150,000 murid dari 500 buah sekolah rintis di seluruh negara dilaporkan akan menerima komputer riba secara percuma bagi memudahkan proses pembelajaran dalam talian di rumah.

Baru-baru ini Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz dipetik sebagai berkata, pemberian 150,000 komputer riba oleh syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan syarikat pelaburan berkaitan kerajaan (GLIC) dipercepatkan bulan ini bagi memastikan anak-anak dari keluarga B40 dapat meneruskan pelajaran secara dalam talian walaupun dari rumah.

KPM bekerjasama rapat dengan Yayasan Hasanah untuk mempercepatkan penyampaian komputer riba oleh GLC dan GLIC bermula Februari ini.

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

80 peserta sertai Program Renjer Muda TTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya