Warga Emas Kurang Upaya Rentung Dalam Kebakaran

Read Time:1 Minute, 4 Second

5 Jun 2021
Normimie Diun
[email protected]

KOTA KINABALU: Seorang lelaki warga emas kurang upaya maut dalam kebakaran di Kg. Bakiau, Keningau pada hari Sabtu (5 Jun).

Lelaki berusia 65 tahun yang dikenal pasti sebagai Amburus Antougou, yang tidak dapat berjalan, sedang tidur dengan anaknya, Daud, 45, ketika api dipercayai bermula hanya selepas tengah malam.

Ketua Polis Daerah Keningau, Deputi Superintendan Shahrudin Mat Husain berkata, menurut anaknya, dia bangun tidur dan mendapati rumahnya sudah diliputi asap kira-kira jam 1 pagi.

“Api sudah ada di mana-mana ketika anaknya bangun, dia berusaha membawa ayahnya tetapi tidak berdaya dan tidak punya pilihan selain meninggalkan rumah, yang sudah terbakar ketika itu,” katanya.

Mangsa juga memberitahunya, dia tidak pasti bagaimana dan di mana kebakaran bermula, tetapi beberapa saksi yang juga jiran mangsa, mengatakan pada mulanya mereka melihat api datang dari kawasan ruang tamu.

Pegawai Jabatan Bomba dan Penyelamat Negeri melaporkan siasatan awal dipercayai kebakaran itu berpunca dari litar pintas.

Mereka tiba di rumah yang terbakar itu tidak lama setelah menerima panggilan pada pukul 1.25 pagi, dan mendapati rumah tersebut telah musnah terbakar sepenuhnya.

Mayat mangsa yang rentung ditemui di sebuah bilik di dalam rumah yang telah musnah itu.

Mayat telah dibawa ke Keningau untuk bedah siasat sementara siasatan mengenai jumlah kerugian dan punca kejadian sedang dijalankan.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.