HomeUtamaDua Kawasan Termasuk Lokaliti Di Kudat Dikenakan PKPD Bermula Jumaat Ini

Dua Kawasan Termasuk Lokaliti Di Kudat Dikenakan PKPD Bermula Jumaat Ini

Read Time:1 Minute, 22 Second

9 Jun 2021
Erdie Ab Wahid
[email protected]

KOTA KINABALU : Beberapa kawasan di Sabah dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) bermula Jumaat ini sehingga 24 Jun depan.

Antara kawasan yang terlibat adalah di Perumahan Kilang, Ladang Ong Ya Hoo Kinabatangan dan dua lokaliti di Kudat iaitu Kampung Singgahmata Banggi dan Kampung Sin San.

Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Datuk Seri Masidi Manjun berkata, pelaksanaan PKPD itu adalah bagi memudahkan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menjalankan pegesanan awal kes bagi tujuan pengasingan serta melaksanakan saringan bagi kontak rapat.

“Selain itu, PKPD dikawasan ini dilaksanakan adalah bagi mengawal pergerakan penghuni di lokaliti terlibat seterusnya mengekang jangkitan COVID-19 ke komuniti lain.

“Bagi PKP di Perumahan Kilang Ladang Ong Ya Hoo, Kinabatangan KKM telah melaksanakan 151 ujian saringan dan daripada jumlah itu 28 orang didapati positif COVID-19,”katanya dalam kenyataan malam ini.

Katanya yang juga jurucakap rasmi COVID-19 Sabah berkata, PKPD di dua lokaliti di Kudat telah merekodkan seramai lapan positif COVID-19 di Kampung Singgahmata, Banggi selepas lapan penduduk disaring manakala di Kampung Sin San, 22 ujian saringan dilakukan dan sembilan dilaporkan positif.

“Bagi kawasan yang dikenakan PKPD sebelum ini iaitu di PKPD di Kampung Pirasan Ulu Kota Belud dan PKPD Taman Sawit Balung Tawau akan tamat seperti yang dijadualkan pada 10 Jun (11.59 malam),”katanya.

Dalam perkembangan lain, Masidi berkata, kerajaan negeri melalui Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Sabah (COVID-19) memutuskan untuk membenarkan fasiliti di hospital beroperasi semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di Sabah.

Katanya fasiliti yang dibenarkan ialah kedai runcit, kedai serbaneka dan kantin (take away sahaja) iaitu fasiliti dalam hospital kerajaan dan swasta beroperasi 24 jam berkuatkuasa serta merta.

RELATED ARTICLES
Utama

Cubaan seludup minuman keras bernilai RM450,000, duti, cukai lebih RM1.9 juta...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya