Program ‘STEM Speaker Series’ Mendapat Sambutan Pelbagai Lapisan Masyarakat

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 43 Second

11 Jun 2021

[email protected]

KOTA KINABALU: Sempena dengan “Virtual Ocean Celebration 2021” yang telah dilancarkan pada 08 Jun lalu, mendapat sambutan menggalakkan dan minat daripada pelajar sekolah, guru, ibu bapa dan komuniti di seluruh Sabah.

Program ‘Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM) Speaker Series’ ini adalah anjuran bersama U-Science UMS dan Institut Penyelidikan Marin Borneo (IPMB), Universiti Malaysia Sabah (UMS) telah dilancarkan melalui platform Youtube Live pada 10 Jun 2021.

Terdapat beberapa siri ‘STEM Speaker Series’ yang akan berjalan sepanjang bulan Jun 2021 ini yang bertemakan ‘Sains Marin’.

Satu topik menarik bertajuk “20 Fun Facts about Fish”yang telah dibawa oleh Pensyarah dan Penyelidik IPBM,UMS, Profesor Madya Dr Faihanna Ching Fui Fui, sangat mendapat perhatian dan amat digemari oleh pelbagai lapisan umur peserta yang hadir semasa program secara maya itu berlangsung.

“Para peserta daripada pelajar sekolah, guru dan ibu bapa boleh menghadiri sesi-sesi berkenaan melalui saluran Youtube Pusat UScience UMS dari masa ke semasa”, kata Dr Faihanna Ching ketika dihubungi pihak media.

“STEM speaker series yang dianjurkan ini adalah bertujuan untuk memupuk minat masyarakat dalam bidang Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM).

“Modul-modul perkongsian daripada ahli-ahli akademik UMS adalah berteraskan pembelajaran topik-topik dalam bidang STEM yang menarik dan unik, ia selaras dengan intipati matlamat U-Science UMS yang bertujuan untuk menarik minat para pelajar sekolah untuk menceburi bidang STEM dan memupuk minat komuniti untuk membudayakan STEM dalam aplikasi harian,” tambahnya.

STEM Speaker series dalam sains marin juga telah mendapat perhatian bagi sesi sebelum ini yang bertajuk “Voices of the Sea” yang telah disampaikan oleh Profesor Madya Dr. Juanita Joseph pada 27 Mei 2021 yang lalu.

Program berkenaan merupakan program julung kali bagi STEM Speaker Series dan telah diterima baik oleh para pelajar dan guru-guru dalam usaha memberikan impak kepada komuniti melalui pembelajaran informal secara digital, secara tidak langsung boleh memupuk pembudayaan STEM di kalangan masyarakat.

Dalam program ini, para pelajar berpeluang untuk mengutarakan pelbagai persoalan yang berkenaan kepada pihak penceramah sekaligus dapat memupuk minat mereka melalui penyampaian pembelajaran informal yang disampaikan dengan kaedah yang menyeronokkan.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *