Tawau, Daerah Tertinggi Kes Positif Covid-19 – Nizam

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 24 Second

12 Jun 2021

[email protected]

KOTA KINABALU: Pembantu Menteri Kewangan Sabah, Datuk Nizam Abu Bakar Titingan bimbang mengenai kes positif Covid-19 di Daerah Tawau semakin meningkat.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Apas berkata, Tawau merupakan daerah yang kes positifnya tidak menentu dan antara daerah yang mempunyai jangkitan kes positif Covid-19 tertinggi di negeri Sabah.

“Jesteru itu langkah kerajaan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 dan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di kawasan terlibat adalah tindakan yang tepat untuk kita kawal dan landaikan penularan Covid-19 ini.

“Saya berharap agar semua pihak di manapun berada mestilah sentiasa mematuhi Standard Operasi Prosedur (SOP) yang telah ditetapkan bagi keselamatan dan kebaikan semua penduduk”, kata Nizam.

Katanya, “berikutan pelaksanaan PKP 3.0 ini, fokus kita selain untuk memastikan penduduk mematuhi SOP, kita juga berusaha membantu Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK) kerajaan dalam mewujudkan imuniti berkelompok dikalangan masyarakat”.

Oleh yang demikian, Nizam bersama dengan Unit Pemimpin Pembangunan Masyarakat (UPPM) Apas telah menjalankan kempen dikalangan komuniti setempat didaftarkan untuk mendapat suntikan vaksin covid19 agar tidak ada penduduk yg tercicir dari mendapat suntikan vaksin ini.

Sementara itu, Nizam turut menyampaikan sumbangan bantuan bakul makanan kepada penduduk yang terjejas di kawasan itu.

Antara sumbangan lain yang disampaikan termasuklah peralatan kelengkapan kepada petugas barisan hadapan seperti khemah, kipas angin, meja, kerusi, facemask dan air mineral.

Dalam perkembangan lain, Nizam menyokong penuh dan bersetuju dengan langkah yang diambil oleh Ketua Menteri Sabah Datuk Hajiji Noor dan kerajaan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) atas pengumuman pemotongan gaji 50 peratus kepada jemaah menteri di Sabah.

“ini membuktikan bahawa pemimpin GRS prihatin dan bersama dengan rakyat dalam menghadapi situasi sukar akibat dari pandemik covid19 ini,” katanya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *