Hormati Budaya dan Etnik Orang Lain – Anifah Aman

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:52 Second

KOTA KINABALU: Bekas Menteri Luar Malaysia Datuk Seri Anifah Aman mengecam kenyataan Peguam kepada Philip Among, Marcel Jude atas bahagian dalam penghujahan mahkamahnya yang menyamakan acara ratu cantik Unduk Ngadau dengan “persembahan lembu eksotik” (exotic cattle show) dan “acara lelong” (auction show).

“Ini bukan mengenai profesion sama ada seseorang itu peguam atau sebaliknya, ini mengenai seseorang yang tidak menghormati budaya dan etnik orang lain sejak turun temurun,” kata Anifah yang juga Presiden Parti Cinta Sabah (PCS).

Ujar Anifah lagi, semasa beliau belajar di luar negara, mereka meraikan semua perayaan termasuk perayaan Pesta Menuai yang dianggap istimewa dengan keunikan tradisi budaya masyarakat Sabah.

“Adalah wajar bagi orang tersebut untuk meminta maaf bukan hanya kepada masyarakat Kadazan, Dusun, Murut dan Rungus (KDMR) tetapi seluruh rakyat Sabah,” tambahnya.

Baru-baru ini, Jude dikecam hebat selepas nota penghujahan permohonan ikat jamin yang didakwa disediakannya tular di media sosial mengenai dalam nota penghujahannya di mahkamah, jelas merendahkan, menghina serta memfitnah semua peserta Unduk Ngadau.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *