Qhazanah Sabah membeli 250,000 dos vaksin dari Pharmaniaga

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 26 Second

KOTA KINABALU: Cabang Pelaburan Strategik kerajaan Sabah, Qhazanah Sabah Group, telah menandatangani perjanjian untuk mendapatkan 250,000 dos vaksin Sinovac CoronaVac.

Pengerusi Qhazanah Sabah, Datuk Seri Salleh Said Keruak berkata, syarikat itu dipilih oleh kerajaan negeri menjadi badan yang membantu untuk memastikan pemberian vaksin yang mencukupi dan pantas di Sabah.

“Oleh kerana tugas kita untuk membantu kerajaan, Kumpulan Qhazanah, melalui anak syarikat milik penuh WH Medicare, telah komited untuk mendapatkan vaksin Sinovac CoronaVac dari Pharmaniaga LifeScience Sdn Bhd, ”kata Salleh dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Perjanjian pembekalan dan pengedaran antara WH Medicare dan Pharmaniaga LifeScience telah ditandatangani antara kedua-dua pihak di pusat pentadbiran negeri semalam.

Majlis menandatangani perjanjian tersebut disaksikan oleh Salleh dan Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Datuk Seri Masidi Manjun, yang juga Jurucakap Rasmi COVID-19 Negeri.

Perjanjian itu menjamin pembelian 250,000 dos yang boleh digunakan untuk pemberian vaksin kepada 125,000 orang.

Salleh berkata, Qhazanah Sabah memilih Pharmaniaga LifeScience sebagai rakan kongsi untuk membekalkan vaksin kerana kebolehpercayaannya.

“Produk ini diisi dan siap di kilang di Malaysia, jadi kurang masalah dari segi logistik dan pengedaran.

“Yang penting ialah vaksin itu tersedia ketika dan ketika kita memerlukannya,” katanya.

Masidi mengatakan pembelian itu akan membantu mengatasi kekangan yang dihadapi dalam pelancaran vaksin di Sabah, iaitu kemampuan untuk melakukan vaksinasi dan bekalan vaksin yang mencukupi.

Beliau juga menyeru syarikat besar agar pekerja mereka diberi vaksin dan menambah, bahawa syarikat akan dibenarkan beroperasi dengan kapasiti penuh jika semua pekerja dan anggota keluarga mereka yang layak telah diberi vaksin.

Masidi juga mengakui amat perlu untuk membuka kembali kegiatan ekonomi dan semua langkah telah diambil untuk memudahkannya.

“Melalui Qhazanah, Sabah sekarang memiliki akses kepada pembekal vaksin. Kabinet negeri akan membincangkan dan memperbaiki pelaksanaan bekalan ini, ”katanya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *