Dua lelaki pengsan setelah menerima suntikan vaksin Covid-19 kerana lapar

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:51 Second

KOTA KINABALU: Kedua-dua lelaki yang pengsan setelah mendapat suntikan vaksin Covid-19 di Sandakan baru-baru ini adalah disebabkan kelaparan dan bukan akibat sebarang kesan sampingan, jelas pihak berkuasa.

Mengulas mengenai kejadian itu, Pengarah Jabatan Kesihatan Sabah Dr Rose Nani Mudin telah mengatakan bahawa kenyataan yang tular termasuk dakwaan bahawa salah seorang lelaki itu mati adalah palsu.

“Kedua-dua lelaki itu pengsan selama beberapa minit tidak lama selepas suntikan vaksin masing-masing kerana lapar,” katanya pada hari Selasa (10 Ogos).

Menurut Dr Rose Nani, siasatan menunjukkan salah seorang lelaki tidak makan sejak malam sebelumnya sementara seorang lagi makan terakhir pada pagi temujanji menerima vaksin.

Namun beliau tidak pasti mengapa mereka tidak makan atau minum sebelum diberi vaksin, kerana ini tidak dianjurkan.

Katanya, sebaliknya penerima vaksin harus makan dan minum sebelum pergi menerima suntikan vaksin Covid-19 kerana masa menunggu giliran kadangkala memakan masa hingga satu jam atau lebih, bergantung kepada kehadiran yang penerima ramai.

Difahamkan, kedua-dua lelaki tersebut menjalani pemeriksaan perubatan setelah mereka kembali sedar dan dibenarkan pulang.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *