KDCA ‘Sogit’ Tujuh Ekor Kerbau, Peguam Hina Unduk Ngadau

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 57 Second

KOTA KINABALU: Persatuan Kebudayaan KadazanDusun (KDCA) telah mencapai kesepakatan dengan peguam Marcel Jude Joseph untuk menyelesaikan isu penghinaan terhadap masyarakat Kadazan, Dusun, Murut, Rungus (KDMR).

Dalam satu kenyataan di sini hari ini, Timbalan Presiden KDCA Bulawan Sigah Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan mengatakan Marcel telah bersetuju untuk menyelesaikan isu tersebut dengan ‘sogit’ (denda atau pampasan) tujuh ekor kerbau kepada masyarakat KDMR, melalui KDCA, dalam masa 14 hari.

Selain itu, Marcel juga diminta untuk menerbitkan permohonan maaf secara terbuka, setengah halaman di surat khabar tempatan pilihannya.

“Perjanjian ini akan didaftarkan di Mahkamah Anak Negeri di Penampang. Kedua-dua pihak telah bersetuju untuk tidak mencabar syarat-syarat perjanjian di mahkamah yang ada di Sabah.

“Bagi pihak KDCA dan semua persatuan yang bersekutu dengan kami, kami telah bersetuju untuk tidak meneruskan tindakan pengadilan terhadap Joseph, dan kami menganggap perkara ini ditutup.

“Oleh itu, kita meminta seluruh masyarakat Kadazandusun melakukan apa yang selalu kita lakukan, iaitu sentiasa menganjurkan kedamaian dan perdamaian,” katanya.

Jeffrey menjelaskan bahawa keputusan itu mendapat restu dari Huguan Siou Tan Sri Joseph Pairin Kitingan, yang menuntut agar isu ini tidak berlarutan.

Manakala jumlah kerbau tersebut ditentukan oleh tujuh jenis adat dan tradisi KDMR.

“Walaupun Marcel telah memohon maaf kepada jawatankuasa Unduk Ngadau dan para peserta, dia juga bersetuju untuk menerbitkan permohonan maaf secara terbuka, ”katanya.

Untuk memastikan masalah ini tidak berulang, Jeffrey menyatakan bahawa Huguan Siou telah mengarahkan KDCA untuk mendirikan batu sumpah di kawasan KDCA yang menyenaraikan adat dan tradisi terpenting masyarakat KDMR.

Setiap kampung juga diminta untuk mendirikan batu sumpah mereka sendiri atau notis pemberitahuan, menyenaraikan adat dan tradisi mereka yang mesti dihormati oleh masyarakat setempat dan orang luar yang masuk ke kampung.

Marcel menyatakan kepada KDCA, penyesalannya kerana menyinggung perasaan komuniti KDMR, beliau menjelaskan bahawa dia tidak pernah bermaksud untuk menyakitkan hati sesiapa sahaja, terutama masyarakat KDMR.

Mengulas mengenai perjanjian itu, Ketua Penganjur Unduk Ngadau, Tindarama Joanna Kitingan mengatakan bahawa wanita selalu dipandang tinggi dalam komuniti KDMR.

“Kerana wanita memainkan peranan penting, terutama dalam bidang kerohanian, menghina wanita dalam masyarakat kita adalah sangat menyinggung perasaan dan kita akan lebih berhemah dengan mempelajari tentang sejarah dan menghormati adat istiadat kita, ”katanya.

Pada Jun lalu, Marcel Jude Joseph, peguam kepada bekas pemimpin Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) yang menghadapi lima pertuduhan mencabul kehormatan, memohon maaf kerana menyamakan pertandingan Ratu Kaamatan atau Unduk Ngadau dengan “persembahan lembu eksotik” dan “acara lelong”.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *