Kesejahteraan Rakyat Agenda Utama Bukan Ganti Kerajaan

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 30 Second

PENAMPANG: Kesejahteraan rakyat seharusnya menjadi agenda utama dalam krisis Covid-19 ini dan bukannya menggantikan kerajaan.

Pengerusi Majlis Pemuda Persatuan Kebudayaan Kadazandusun (KDCA), Steve Mositun mengatakan tumpuan harus diberikan untuk menyelesaikan krisis kesihatan yang disebabkan oleh pandemik Covid-19 dan usaha pemulihan ekonomi pasca Covid-19.

“Semua pihak harus sementara mengabaikan kepentingan politik mereka dan mendukung kesediaan kerajaan untuk menjalin persefahaman dan kerjasama antara parti. Ini sangat mustahak untuk menstabilkan krisis politik semasa demi kesejahteraan rakyat.

“Selain itu, menggantikan kerajaan pada masa ini tidak menjamin berakhirnya krisis Covid-19, oleh itu lebih baik semua pihak berada dalam satu pasukan yang sama dan bekerjasama untuk kepentingan rakyat.

“Gencatan senjata politik” ini bukanlah retorik semata-mata untuk membolehkan kerajaan sekarang terus berkuasa kerana sama ada kita suka atau tidak, pilihan raya umum akan diadakan pada bulan Julai 2022, seperti yang dijanjikan itu akan menjadi masa bagi para politikus meneruskan agenda mereka, tetapi sekarang sudah tiba masanya untuk memberi tumpuan kepada rakyat.

“Hampir semua pemimpin politik menyuarakan bahawa perjuangan mereka adalah untuk rakyat. Sekiranya demikian, mereka harus mengambil kesempatan ini untuk menjalin kerjasama dua pihak, ”katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Menurut Steve, kerjasama dua pihak yang pertama di negara ini akan membolehkan semua pihak dari kedua-dua belah pihak duduk bersama dan menyatukan sumber dan idea mereka untuk membawa Malaysia keluar dari krisis Covid-19 ini.

Beliau mengatakan bahawa kesediaan kerajaan untuk bekerjasama dengan pembangkang untuk kepentingan rakyat adalah peluang terbaik bagi semua pihak menyampaikan aspirasi rakyat yang mungkin tidak sampai ke telinga kerajaan.

“Ini akan membawa kepada keadaan politik yang lebih stabil di negara ini yang penting untuk memastikan kejayaan dalam usaha pemulihan negara.

“Sekiranya kerjasama bipartisan ini dapat dicapai, sudah waktunya bagi kerajaan PN menyatukan sumber daya dan fokus untuk menyelesaikan krisis Covid-19 dan pemulihan ekonomi,” tambahnya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *