((VIDEO)) – Pesakit Sembuh COVID-19 Jadi Kenangan Manis Berharga Buat Jururawat

Read Time:1 Minute, 19 Second

KLANG : “Pesakit sembuh dari COVID-19, itu kenangan manis paling berharga buat diri saya dan semua petugas barisan hadapan,” kata Jururawat Rosiani Paulus.

Dia yang bertugas sebagai Jururawat disalah sebuah hospital swasta disini mengakui meskipun berasa keletihan membantu merawat pesakit COVID-19 namun ia memerlukan ketahanan fizikal dan mental.

Katanya, pengalaman menjaga pesakit COVID-19 juga sukar digambarkan dengan kata-kata kerana hampir setiap hari mereka menerima pesakit yang memerlukan oksigen selain perlu ditidurkan.

“Sebagai Jururawat, pengalaman menjaga pesakit COVID-19 memang sukar digambarkan namun ini merupakan satu amanah untuk kami laksanakan bagi memastikan pesakit itu akan kembali sembuh seperti biasa.

“Ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) awal dahulu,keberangkalian untuk kami  dijangkiti amat tinggi.  Pada kali ini, tugas kami amat mencabar dimana kita diserang dengan virus varian baru mahu itu bukan halangan untuk kami mengalah, kami akan terus berjuang untuk pesakit kami,” katanya kepada Sabah Media disini baru-baru ini.

Rosiani yang berasal dari Tambunan Sabah itu berkata, bekerja selama lapan jam dengan menggunakan  Pakaian Perlindungan Diri (PPE) juga menjadi satu cabaran buat dirinya.

“Menggunakan PPE dalam tempoh yang lama sememangnya memerlukan ketahanan fizikal dan mental yang tinggi kerana baju itu amat panas dan akan membuatkan kami berpeluh.

“Apa yang penting bagi kami, apabila pesakit sembuh sepenuhnya itu adalah kenangan manis bagi kami yang menjalankan tugas dan ucapan terima kasih dari pesakit juga menjadi kenangan manis buat kami,” katanya.

Dalam pada itu, Rosiani turut mengajak rakyat di Malaysia untuk berganding bahu menyahut cabaran melawan COVID-19 seperti mana pejuang terdahulu melawan penjajah bagi mencapai kemerdekaan negara ini.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *