Perkhidmatan Kecemasan Tidak Boleh Dikawal Dari Jauh – Edward

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 15 Second

KOTA KINABALU: Parti Maju Sabah (SAPP) menuntut Bomba dan perkhidmatan kecemasan lain untuk berhenti merujuk ke Ibu Pejabat Kuala Lumpur atau Putrajaya walaupun untuk kebakaran dan kecemasan.

Alat kawalan jauh seperti itu untuk perkhidmatan kecemasan adalah bertentangan dengan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63). Kuala Lumpur terletak lebih dari 1,500km di seluruh China Selatan Laut.

“Ini juga sangat tidak praktikal dan lambat untuk mengalihkan panggilan kecemasan ke Putrajaya atau Kuala Lumpur. Bagaimana kita boleh mengharapkan orang yang menjawab panggilan di Putrajaya mengetahui lokasi di Sabah?” Kata Timbalan Presiden SAPP Edward Dagul mengulas mengenai perkhidmatan panggilan kecemasan dikawal dari jauh.

Sejak MERS 999 bermula, semua nombor kecemasan berada di bawah satu nombor berpusat 999 yang dikendalikan oleh Putrajaya. MERS 999 merangkumi 5 jabatan seperti Polis, Jabatan Bomba dan Penyelamat (Bomba), Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM), Hospital dan Maritim.

“Kematian baru-baru ini oleh kebakaran menimbulkan keraguan terhadap kemampuan Jabatan Bomba dan Penyelamat untuk bertindak balas dengan cepat dan berkesan,” kata Edward.

Beliau berkata, nyawa 4 anggota keluarga yang terbakar hingga mati di Taman Hungap, Penampang dapat dielakkan jika tidak kerana kesilapan komunikasi dan minit atau detik berharga yang hilang ketika berurusan dengan MERS 999 yang berpusat di Kuala Lumpur.

“Kejadian berlaku ketika Kuching dianggap di Sabah sama seperti yang berlaku ketika kakitangan tidak tahu di mana Penampang atau Donggongon berada,” tambahnya.

Oleh itu, katanya Sabah harus mengawal talian 999 sendiri untuk mengelakkan kesilapan komunikasi dan memberikan tindak balas atau tindakan yang lebih pantas sekiranya berlaku situasi kecemasan hidup atau mati.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *